Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Szuromi Lajos: Verstan az iskolában (3. rész)
Marie_Marel 2013. augusztus 16. 13:35
A szimultán verselés
De néha csöndes éjszakán
u -/ u -/ u / /- / u -
5/3
Elálmodozva, egyedül -
u - / u - / u // u / u -
5/3
Múlt ifjuság tündér taván
- -/ u - //- - / u -
4/4
Hattyúi képed fölmerül.
- - /u - /- // - / u -
5/3
(Vajda János: Húsz év múlva)
E sorok szimultán verselésűek, mivel egyidejű verslábazás és ütemezés érvényesül.
A lejtést adó jambusi verslábak körében szabályos helyettesítők találhatók csupán (spondeusok, egyszer pedig pirrichius). Minden sor nyolc szótagú és két ütemű, egyszer felező nyolcassal, háromszor 5/3 ütemezéssel találkozunk. A hangsúlyos-ütemező és az időmértékes-verslábazó verselés szerkezeti kapcsolata a szimultán verselés.
Az idézett sorok jambusi szimultán nyolcasok.
Szállj le rám is sátorozva
- u /- - //- u /- u
4/4
Szenderítő nyúgalom;
- u /- - // - u / u
4/3
Közbe-közbe szunnyadozva
- u / - u //- u /- u
4/4
Csendesedj le kis dalom.
- u /- u //- u / u
4/3
Trocheusi szimultán verselésű költemény. Nyolcas és hetes szótagszámú sorok váltogatják egymást (egy ilyen sorpár: periódus). Ha egy költemény verselésére azt mondjuk, hogy szimultán, akkor bizonyos, hogy a vers sorainak nagyobbik felében a sorokban párhuzamosan működik a következetes verslábazás és az ütemezés. Mivel az időmértékes versek lejtése vagy emelkedő (jambusi), vagy ereszkedő (trocheusi) ezért indokolt a verselés közvetlen megnevezésében már utalni erre. A Húsz év múlva jambusi szimultán verselésű, a Nyári esti dal trocheusi szimultán verselésű. A szimultán ver-selésű költeményekben a sorok többségében egyidejűleg működik a verslábazás és az ütemezés, ezért e sorok szimultán (verselésű) sorok. E versekben lehetnek olyan sorok is, amelyek vagy csak verslábaznak (nem ütemeznek), vagy csak ütemeznek (és nem verslábaznak). A szimultán verselésű költeményekben három verselési rendszerünk sorváltozatai keveredhetnek (hangsúlyos-ütemező sorok, idő-mértékes sorok, ütemező és verslábazó sorok).
Vörösmarty Mihály Szózat című költeményében (1836) jambusi szimultán verselés érvényesül. De mindjárt első sora csupán időmértékes sor, tehát nem szimultán sor: Hazádnak rendületlenül (jambus-spondeus-jambus-jambus a lábazás, de ütemezést hiába keresünk, az 5 szótagú rendületlenül a kevesebb szótagszámú hazádnak szó után következik!). - Egy strófa a versből:
Még jőni kell, még jőni fog
- / u - // - - / u -
4/4
Egy jobb kor, mely után
- - / - // -/ u -
3/3
Buzgó imádság epedez
- - / u - / - // u u -
5/3
Százezrek ajakán.
- - / u //u/ u -
3/3
Jambusi felező nyolcas, két jambusi felező hatos, egy 5/3-as jambusi nyolcas alkotja a strófát. A verslábazás érdekessége a sorvégi choriambus a harmadik sorban, középső pirrichius a negyedik sorban, régies ejtésű spondeus a második sorban (melly!). Időmértékes és szimultán verselésű sorok szabad keveredése az egész költemény, a sorok többsége azonban szimultán, így a költemény egészét szimultán jambusi verselésűnek nevezzük.
Hasonló a helyzet Kölcsey Ferenc Himnusz című alkotásával, de az időmérték itt trocheusi. Az első két versszak:
Isten, áldd meg a magyart
- u / - u / - u / -
4/3
Jó kedvvel, bőséggel,
- - / - // - / - u
3/3
Nyújtsd feléje védő kart,
- u /- u//- - / -
4/3
Ha küzd ellenséggel;
u - / - - / - u
Bal sors akit régen tép,
- - / - -// --/-
4/3
Hozz rá víg esztendőt,
- - / - // - /- -
3/3
Megbünhödte már e nép
- - / - u // - u /-
4/3
A multat s jövendőt!
- - / - // u /- -
3/3
Őseinket felhozád
- u /- - // -u / -
4/3
Kárpát szent bércére,
- - / - // - / - u
3/3
Általad nyert szép hazát
- u /- - // - u / -
4/3
Bendegúznak vére.
- u /- - // - u
4/2
S merre zúgnak habjai
- u /- - // - u /-
4/3
Tiszának, Dunának,
u - / - // u / - u
3/3
Árpád hős magzatjai
- - / - - / - u / u
Felvirágozának.
- u /- u /- u
A trochaizáló verslábazást egy-két jambusi láb lazítja olykor, inkább a gazdag spondaizálás feltűnő, sorméretű ez az ötödik és a hatodik sorban. Az ütemezés hol a hetes, hol a hatos szótagú sorokban erősebb, a 4., 15., 16. sorban ütemélményt aligha találunk, ezek verselése időmértékes. Változatos ritmikai hatást keltenek a változatos mértékű-verselésű sorok. Az arányok két szakaszban már élénken mutatkoznak, sorai alapján a Himnusz trocheusi szimultán verselésű.
Petőfi Sándor költészetének zöme jambusi vagy trocheusi szimultán verselésű, Ady Endre költeményeinek elsöprő többsége jambusi szimultán verselésű. Műköltészetünkben a szimultán verselés aránya meghatározó, ezen belül több a jambusi, mint a trocheusi.
Ady Endre: Párisban járt az ősz, második szakasz:
Ballagtam éppen a Szajna felé
- - / u - / u -// - u u - 3/3//4
S égtek lelkemben kis rőzse-dalok;
- - / - - /- // - / - u u - 5/5
Füstösek, furcsák, búsak, bíborak,
- u /- - / - // - /- - / u - 5/5
Arról, hogy meghalok.
- - / - // -/ u - 3/3
Három jambusi szimultán tízest zár egy jambusi szimultán hatos. A két ütemet a harmadik sorban az f és a b alliteráció is erősíti.
Az időmértékes sorokban szereplő cezúráknak (metszeteknek) három főbb típusa a következő:
a) A harmadik verslábat metszi, tehát az ötödik fél verslábat követi a penthémimerész. Idézett Ady-versünk harmadik sorában például spondeus e harmadik, metszett versláb. Ez egyúttal hangsúlyos-ütemező metszet is, így a sor közös metszetű, metszetkapcsoló sor.
b) Versláb határán az időmértékes metszet neve: dierézis. Két jambus vagy trocheus után ez ütemező sormetszetként hat, belesimul a hangsúlyos metszetbe. Vajda János Húsz év múlva című versében e sor:
Múlt ifjuság tündér taván
a felező nyolcas hangsúlyos metszetét dierézissel kapcsolja össze, ütemkapcsoló sort teremtve. c) Ha az ötödik fél versláb csonka, a metszet utána időmértékesen csonkaláb-követő penthémimerész, szimultán sorban ez is hangsúlyos metszettel kapcsolódik össze. Ilyenkor metszet- és ütemkapcsoló szimultán sorról beszélünk.
Ady Endre: A Tisza-parton című versének harmadik sora:
A szívem egy nagy harangvirág
u - / u - / - // u -/ u - 5/4
Az ötödik fél versláb csonka. A sor jambusi metszet- és ütemkapcsoló szimultán sor. - E főbb sorváltozatok a szimultán verselésben kötetlenül váltakoznak.
A hexameter metszete általában lábmetsző penthémimerész (a harmadik verslábat metszi), a pentameter metszete csonkaláb-követő, középen, s tudjuk, e láb mindig csonka, ez a harmadik versláb. Fazekas Mihály Nyári esti dal-ában versláb határán álló dierézis-metszetek kapcsolódnak hangsúlyos metszetekhez, ütemkapcsoló trocheusi szimultaneitást teremtve. - Természetes, hogy szimultán verselésben a metszetkapcsoló sorokban az első ütem általában 5 szótagú, így a hangsúlyos verselésben ritka 5 szótagú ütem igen gyakori a szimultán verselésben.
A szimultán verselés
(összefoglalás)
A szimultán verselés a szótagok időmértékes és hangsúlyos nyelvi tényezőit összegzi, a nyomatékos - kevésbé nyomatékos szótagok rendezett váltogatására épül (általános iskolában ezt még nem elemezzük).
A verslábazás és ütemezés egyidejűsége jellemzi, ezt a két mértéket az időmértékes és hangsúlyos verselés kapcsán tanultak szerint elemezzük.
A megnevezésben sz időmérték szerinti lejtést is említsük meg, egy vers tehát jambusi vagy trocheusi szimultán verselésű.
Az időmértékes verselés főbb metszetei a szimultán verselésben hangsúlyos metszetekhez kapcsolódnak, a szimultán verselés főbb sorváltozatai eszerint: ütemkapcsoló sorok (az időmértékes metszet dierézis), metszetkapcsoló sorok (időmértékesen a metszet lábmetsző penthémimerész), metszet- és ütemkapcsoló sorok (időmértékesen a cezúra csonkaláb-követő penthémimerész).
A rím a szimultán verselésben is gyakori, a rímváltozatokat a hangsúlyos verseléssel kapcsolatban tanultak alapján nevezzük meg. (Félrímesek: Párisban járt az Ősz, Szózat, keresztrímesek: Húsz év múlva, Nyári esti dal, Himnusz.)
József Attila Mikor az uccán átment a kedves című költeménye metszet- és ütemkapcsoló szimultán verselésű. a harmadik versláb a sorokban tehát rendre csonkaláb!
Jambusi szimultán verselésű Ady Endre Csák Máté földjén című híres verse.
Arany János Tetemre hívás című balladája jambusi-anapusztusi verselésű, a jambizálást anapesztusok dúsítják.
József Attila Mondd, mit érlel című verse is jambusi szimultán verselésű.
Marie_Marel2013. augusztus 16. 14:51
:-))))
De Limmi, ezt a cím is mutatta. ;)
Törölt tag2013. augusztus 16. 14:15
Törölt hozzászólás.
Marie_Marel2013. augusztus 16. 14:13
Egyébként csak azért zavarogtam vele, mert áttettem egy külön blogba a könyvet, ne keveredjen más dolgokkal.
Törölt tag2013. augusztus 16. 14:12
Törölt hozzászólás.
Marie_Marel2013. augusztus 16. 14:09
Valaha tanultunk ilyesmit az iskolában, de..., ki emlékszik már arra? :-)
Ezek az alapok.
Marie_Marel2013. augusztus 16. 14:07
Nem is azért kerül fel. Csak, hogy akit érdekel ilyesmi, utánaolvashasson. Nem mindenki tudja megszerezni. Itt megmarad, lehetőségnek az elolvasásra.
Szép napot neked, Limmike. :-)
Törölt tag2013. augusztus 16. 14:04
Törölt hozzászólás.