"Bonizmus"

csp01•  2018. június 28. 13:31


"Bonizmus"...
1.
Az erkölcs a jó tudni és megtenni akarása, kutatása, megtétele, megtettsége.
A kötelesség: valamely létező aktív vagy passzív megtörténendőségének és egy létező (ugyanaz vagy más létező) megtörténhetségének (megtörténni + lehetséges, összevonva) közös pontja. (Aktív megtörténés=általa történik, ő teszi, passzív megtörténés=vele történik, pl. vele teszik.)
Hétköznapi szavakkal: A-val/A által meg kell történnie X-nek, B meg tudja tenni, meg tudja tétetni, meg tudja történtetni X-et A-val, így B kötelessége X-et A-val megtenni, megtétetni, megtörténtetni.
Ha Marinak élnie kell, köteles vagyok az öngyilkosságtól visszatartani, az égő házból kihozni, a rákból kigyógyítani, létrehozni stb. Az égő házból kihozni: életem kockáztatásával, ha nem nekem kell inkább inkább élnem, ha kockáztathatom érte a saját életem. Ha Marinak tilos élnie, köteles vagyok meggyilkolni, fogantatását megakadályozni.
2.
A jog a létező megtörténhetősége. De van-e jog? A jog szabadság. A kell és a tilos közt nem létezik átmenet. Minden vagy tilos vagy kell, a szabad legfeljebb a kevésbé kell fedőneve.
3.
Mi az, amit biztosan tehetünk, tegyünk az erkölcsért, az erkölcsösségért?
"A jó = ... A rossz = ...
Minden jó: mindennél VAN ennél is VAN annál is VAN
ez a jó is: mindennél VAN ennél is VAN annál is VAN
az a jó is: mindennél VAN ennél is VAN annál is VAN
Semmi rossz: semminél NINCS ennél SINCS annál SINCS
ez a rossz is: seminél NINCS ennél SINCS annál SINCS
az a rossz is: semminél NINCS ennél SINCS annál SINCS
A JÓT VÁLASZTOM, AKAROM, VÁLASZTOTTAM, HIRDETEM, ÉRVÉNYESÍTEM, TERJESZTEM, PARANCSOLOM, KÉREM STB.
JÓ VAGYOK.
A ROSSZAT ELUTASÍTOM, TILTOM, MEGAKADÁLYOZOM, VISSZACSINÁLOM STB. NEM VAGYOK ROSSZ. NEM ROSSZ VAGYOK. NEMROSSZ VAGYOK. NEMROSSZVAGYOK.
A jóért minden VAN ez is VAN az is VAN
A rossz ellen minden VAN ez is VAN az is VAN
A jó ellen semmi SINCS ez SINCS az SINCS
A rosszért semmi SINCS ez SINCS az SINCS
Ha jó és rossz nincs, mi van?=... és mi legyen?=... és VAN
Mindezek mindig és mindenütt, minden nevében. "
A jó eszméje, hite, vallása, ideológiája, így ismeretlenül, bármi is a a jó. A bonizmus fenti alapformája, vázlata, összefoglalása része mindannyiunk megtörténendőségének.
4.
A bonizmus mellett létezik, igen, a "malizmus " is
" A rossz=... A jó = ...
Minden rossz mindennél VAN ennél is Van annál is VAN
ez a rossz is mindennél VAN ennél is VAN annál is VAN
az a rossz is mindennél VAN ennél is VAN annál is VAN
Semmi jó: semminél NINCS ennél SINCS annál SINCS
ez a jó is: semminél SINCS ennél SINCS annál SINCS
az a jó is: semminél SINCS ennél SINCS annál SINCS
A ROSSZAT VÁLASZTOM, AKAROM, VÁLASZTOTTAM, HIRDETEM, ÉRVÉNYESÍTEM, TERJESZTEM, PARANCSOLOM, KÉREM STB.
ROSSZ VAGYOK.
A JÓT ELUTASÍTOM, TILTOM, MEGAKADÁLYOZOM, VISSZACSINÁLOM STB. . NEM VAGYOK JÓ. NEM JÓ VAGYOK. NEMJÓ VAGYOK. NEMJÓVAGYOK.
A rosszért minden VAN ez is VAN az is VAN
A jó ellen minden VAN ez is VAN az is VAN
A rossz ellen semmi SINCS ez SINCS az SINCS
A jóért semmi SINCS ez SINCS az SINCS
Ha jó és rossz nincs, mi van?=... mi legyen?=... és VAN/és NINCS
Mindezek mindig és mindenütt, minden nevében."
A malizmus, a rossz eszméje, hite, vallása, ideológiája, így ismeretlenül, bármi is a rossz.
Azt kell mondanunk: a malizmus része a bonizmusnak. A szimbolikusan megtörténő-megtörtént rossz nem rossz, hanem jó. Minden rossz mindennnél VAN... stb.- így jelképesen nem kisebbít meg, nem kevesebbít meg, ellenkezőleg nagyobbít, így ez is megtörténik, megtörtént, meg van történve mindennél, minden ezzel is nagyobb, több, minden, minden léte, minden története. A malizmus fenti formája a bonizmus része, tehát hozzátartozik mindannyiunk szükséges megtörténéséhez, megtörténendőségéhez.
5.
Minden eszme a bonizmusnak van szánva és tekintve, tekintve követői által.

" Van a jó és a rossz-én a rosszat választom." Ez bonizmus? Minden választásban kifejeződik a választott valamilyen szempontbóli igenlése, szükségessé minősítése. Akkor csakugyan mindenki bizonyos értelemben bonista.

A bonizmus a fenti formában, bármily nagyszerű és lényeges, bármily alapvető, csak egy váz, egy forma, amit meg kell töltenünk a megfelelő tartalommal. Test, amelybe bele kell lehelnem a megfelelő lelket, életre kell keltened stb. Valamilyen tartalmat mindenképpen töltünk bele, valamelyik lelket mindenképpen beleleheljük-de lehetséges-e tudni, hogy a bonizmusunk a bonizmus-e?...
7.
Miért kell a jót tenni, miért tilos a rosszat tenni? Az erkölcsi alapkérdés. Az előbbi a mi érdekünk is, az utóbbival magunknak is ártunk.
Igaz. De miért kell magunknak (is) használnunk, miért nem árthatunk magunknak (is)?
" A jó kell, mert:... és a jó VAN
A jó kell, mert:... és a jó NINCS
A jó tilos, mert:... és a jó VAN
A jó tilos , mert:... és a jó NINCS
A rossz kell, mert:... és a rossz VAN
A rossz kell, mert:... és a rossz NINCS
A rossz tilos, mert:... és a rossz VAN
A rossz tilos, mert:... és a rossz NINCS
Egyéb lehetőségek: ..., ..., ..., ..., stb., stb.
Mondhatjuk és mondjuk: a megfelelő(ek) érvényes(ek)."
8.
A bűnösség a helytelenség tudatából, de figyelmen kívül hagyásából vagy a helyesség szándékából, ám a helyességnek önhibából fakadóan téves értelmezéséből származó akarat általi erkölcsi milyenség.
1. Tudom vagy úgy tudom, hogy nem megfelelő, mégis akarom.
2. Azt hiszem, hogy megfelelő, ezért akarom. Valójában nem megfelelő és ha jobban belegondolnék, utánajárnék, felismerném, hogy nem megfelelő.

Az erényesség a helyes akarásából és a helyesnek a valósággal megegyező vagy önhibán kívüli téves értelmezéséből származó erkölcsi milyenség
1. Tudom, hogy megfelelő, ezért akarom.
2. Azt hiszem, hogy megfelelő, ezért akarom, s hogy nem az, nem tudhatnám, semmiképp.

A bűnösségnél a 2. lehetőség talán tekinthető átmenetnek a bűnösség és az erényesség közt.
9.
Az első számú erény az erény akarása. A legnagyobb erény a szerintem legjobbért a szerintem legrosszabb vállalása. Az első számú bűn az erény nem akarása. A legnagyobb bűn a szerintem nekem legjobbért a szerintem legrosszabb akarása és megtétele, megtenni próbálása.
10.
Azt írtuk: létező. A kötelességnél és a jognál is.
Mik azok, amelyekhez mindenféle és minden és mindegyik és minden egyes létezőnek joga van. Legyen élő vagy élettelen, tárgy, elvont fogalom, esetleg esemény?
Joga van a megvalósuláshoz, a jóvához, az igazsághoz.
Kötelességünk biztosítani mindennek: megvalósulását, rosszai jóvátételét, szükség esetén az igazságszolgáltat(ód)ást és a megfelelő külső és belső helyzetét, állapotát. Megvalósulás, jóvá, igazság, megfelelőség-mint a Célokban.
11.
Végezetül: vessük el a megbocsátást. A bűnösséget senki megbocsátása ne érinti.
Minden bűnösség megszüntethető és megszüntetendő, ám kizárólag a bűnös megbánásával és jóvátétellel vagy más cselekedetek általi ellensúlyozással. Ezek hiánya esetén az isteni megbocsátás sem törli el bűnösségünket. Ellenben ezek megtörténte megtisztít az örök harag esetén is.
A bűnt megbánjuk és jóvátegyük, ne megbocsássuk.


Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!