Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
A vesritmus elemzése a középiskolában (4.)
Marie_Marel 2013. augusztus 18. 18:58
Az időmértékes verselés
I. Metrikai tényezői, törvényszerűségei
1. A szótagmérés
Az időmértékes metrika alapja a változó szótagidőtartamok sorozatosan ismétlődő rendezettsége. A hangzó szótagok a hangzás időtartamában különböznek. E különbözés nyelvi-hangtani meghatározottságú, tehát kevésbé függ a szövegbeli relatív helyzettől, mint a hangsúlyos-kevésbé hangsúlyos szótagérték. Az időmértékes szótagmérésben alapelvnek tekinthető az, hogy a sor nyelvi egység, a sor szavainak szóvégi szótagjait ezért úgy kell mérnünk, hogy figyelembe vesszük a következő szó kezdetét is.
A hangzó szótagokat az időtartam szerint elvileg három csoportba soroljuk. Vannak hosszú, rövid és közös szótagok. Egy-egy sor teljes metrikai rendjében, a gyakorlatban csupán két változat működik, a hosszú és a rövid, mert a közös szótagok a metrikai törvényszerűségeknek megfelelően egyértelművé lesznek, rövidekké vagy hosszúkká.
Rövid a szótag, ha rövid magánhangzós nyílt szótag (kivéve a közös szótagokat). A rövid magánhangzó után tehát legfeljebb egyetlen rövid mássalhangzó állhat. Jelölése felül nyílt félkarika, írógépen u-betűvel jelöljük. Egy-két példa:
Hazádnak rendületlenűl u - u - u - u -
Az első, az ötödik és a hetedik szótag rövid magánhangzós nyílt szótag, tehát rövid. A harmadik szótag csupán akkor lehetne rövid, ha a követő szókezdet magánhangzóval indulna.
Forr a világ bús tengere, ó magyar! - u u - - - u u - u -
Egyértelműen rövid magánhangzós nyílt szótag a 3., 7., 8. és a 10. Az első szótag rövid magánhangzója után hosszú mássalhangzó áll, nem lehet tehát rövid szótag.
Hosszú a szótag természeténél fogva akkor, ha hosszú a magánhangzója, helyzeténél fogva akkor, ha rövid magánhangzója zárt szótag (ilyenkor a rövid magánhangzó után legalább két mássalhangzó következik). Jelölése vízszintes vonalka: -
Közös a szótag akkor, ha enklitika. E nyelvészeti fogalom e verstanban azon egyszótagú szócskákat jelöli, amelyek szótanilag névelők, kötőszók, névmások, mutatószók, miközben rövid magánhangzós nyílt szótagok (a, de, ha, te, mi, ti, e - kivétel a ritkábban közös az névelő). Ezeket önmagukban mérjük, tehát függetlenül az őket követő szótagok, mindig szókezdő szótagok kezdő hangjaitól. Helyzetük révén közösek az időmértékes sorok sorvégi szótagjai, elvileg (de igen ritkán) a sorkezdő szótagok is. Így jelölhetők a soron belüli, egytagú csonkaütemek (csonka verslábak), Jelölése a hosszúságot jelölő vízszintes vonalka, fölötte a rövidséget jelölő félkarika, írógépen: u .
Meg kell említenünk, hogy az időmértékes monometrikus sorok hangzó szótagjainak időtartamában a szakirodalom részletezőbb annál, amit itt idéztünk. A hosszú szótagok például attól függően lehetnek egymáshoz mérten hosszabbak, hogy rövid magánhangzójuk zárt-e, vagy pedig hosszú magánhangzós nyílt illetve zárt-e. Hatnak a hangzó szótag időtartamára a versritmus egyéb tényezői is. A versdallam például érzelmi (emfatikus) nyújtásban érvényesülhet.
A magyar nyelvű időmértékes versek szótagmérésében érdemes tekintettel lennünk az időtartam megnyújtására is képes hangsúly mértékére (fő- és mellékhangsúly).
Az iskolai oktatásban természetesen óvakodnunk kell a túlzott részletezéstől, ezért csupán azt javasoljuk, hogy a három csoportú szótagmérés mellett a főhangsúlyra rendszeresen, a mellékhangsúlyra alkalmanként figyeljünk.
2. A verslábak (időmértékes ütemek)
A hangzó időtartam alapján mért szótagok kapcsolatai, kivéve az egyszótagú csonkaütemet (csonka verslábat). A hangsúlyos verselésben egy szótag is teljes ütemértékű, ezért ebben a csonkaütem fogalmát nem használjuk. - A verslábakat a szótagszám, az egységnyi időtartam (mora) és a lejtés szerint jellemezzük. - Egy mora egy rövid szótag kiejtési ideje, a hosszú szótag két mora. - A versláb lejtése lehet emelkedő, ha rövid szótagot vagy szótagokat hosszú követ, lehet ereszkedő, ha hosszú szótagot rövid szótag vagy szótagok követnek, lehet közömbös, ha egyforma időtartamú szótagokból áll és ha olyan a versláb, amelyben nincs lejtési irány, például két hosszú szótag között két rövid található.
2, 3 és 4 szótagú verslábakat tartunk nyilván, a szótagkombinációk révén így a verslábak száma közel harminc, mindegyiknek saját megnevezése van. - A költői gyakorlatban az elméletileg lehetséges verslábaknak alig harmada szerepel. Mind az egyetemes, mind a magyar időmértékes versek metrizálásához elegendőnek mutatkozik 10-12 versláb ismerete, közülük nyolc gyakori, megtanításuk iskolai feladat. Ezek a verslábak a következők (sztag = a versláb szótagjainak száma):
a versláb
jele
neve
szótag
mora
lejtés
u u
pirrichius
2
2
közömbös
- -
spondeus
2
4
közömbös
u -
jambus
2
3
emelkedő
- u
trocheus
2
3
ereszkedő
u u -
anapesztus
3
4
emelkedő
- u u
daktilus
3
4
ereszkedő
- u u -
choriambus
4
6
közömbös
u u - -
ionicus a minore
4
6
emelkedő
u
csonkaláb
1
1/2
közömbös
u – u
amphybrachys
3
4
közömbös
- u -
creticus
3
5
közömbös
- - -
molossus
3
6
közömbös
u u u
tribrachys
3
3
közömbös
u u u u
proceleusmaticus
4
4
közömbös
A sor verslábait /-jellel különítjük el.
3. A sor lejtése. A lejtésegység törvényszerűsége
Az időmértékes sorok lejtése vagy emelkedő, vagy ereszkedő. A sor lejtését rendszerint az utolsó egész versláb lejtése határozza meg. Ha ez véletlenül közömbös, akkor a sor lejtő verslábainak mennyiségi fölénye dönt, ha ez sem egyértelmű, akkor a költemény egyéb sorainak lejtése mértékadó.
Az időmértékes versek nemzetközi és nemzeti gyakorlatában általánosnak mondható a lejtésegység törvénye. Egy adott vers sorai általában azonos lejtésűek, tehát vagy emelkedők, vagy ereszkedők. (A lejtésben bizonytalan sor lejtését ezért határozhatja meg a vers egyéb sorainak lejtése.)
Az emelkedő lejtést jambusi lejtésnek, az ereszkedőt trocheusi lejtésnek is nevezhetjük. A magyar nyelvű időmértékes versek sorainak metrikai lejtését (tehát nem a verslejtést vagy versdallamot, amely ritmikai tényező) a következő szabályok határozzák meg:
Emelkedő (jambusi) lejtésű sorban daktilus sohasem szerepelhet. Trocheus bármikor kezdheti a sort (ennek oka az, hogy a sorkezdetek nálunk általában főhangsúlyosak, az ilyen szótagok pedig szívesen találkoznak hosszú szótaggal. Nyelvileg furcsa volna minden sort rövid szótaggal kezdeni.). Sor belsejében trocheus két esetben fordulhat elő. Vagy úgy, hogy choriambus része (a - u u - képletű choriambus felbontható egy trocheusra és egy jambusra), vagy akkor, ha funkcionális szerepű, tehát a vers hangulatát, gondolatát közvetlenül festi, mint Ady Kocsi-út az éjszakában című költeményének strófakezdő-strófazáró soraiban.
A spondeus és a pirrichius bármely időmértékes versben helyettesítheti a lejtő lábat, ha külön szabály ezt nem korlátozza. A gyakorlatban a spondeusok mennyisége alapvetően felülmúlja a pirrichiusok mennyiségét. - Az elvileg közömbös lejtésű choriambus a múlt században ereszkedő-emelkedő lejtésű sorokban egyformán otthonos, a XX. században egyre inkább a jambusi-emelkedő sorokhoz kötődött. (Nyilván a jambusi zárlat miatt.) - A nyolc gyakori verslábból tehát hét rendszeresen szerepelhet az emelkedő lejtésű időmértékes sorokban, versekben.
Ereszkedő (trocheusi) lejtésű sorban anapesztus sohasem található. Jambus csupán choriambusi szerkezetben, a metrumfejlődésnek megfelelően mind ritkábban, ahogyan a choriambus ritkul a trocheusi lejtésű versekben. A funkcionális kivétel is igen ritka.
Megemlítjük, hogy a lejtésegység gyakorlati törvénye értelmében szokatlan, ezért feltűnő minden, ami a lejtés egységét megtöri, megzökkenti. Legtöbbször funkcionális az indokolás, mint Ady említett versében. Lehetséges olykor - szintén funkcionális indokok révén - ellenkező lejtésű sorok váltogatása is egy költeményben, mint Csokonai Újesztendei gondolatok című versében. A négysoros strófák páratlan sorai trocheusi, páros sorai jambusi lejtésűek, következetesen. Ahogyan a szakirodalom megállapította, e váltogatás metrikailag az idő múlását mérő ingaóra mozgását festi. - Ilyen nyilvánvalóan funkcionális esetek mellett utalnunk kell a klasszikus alkaioszi strófára, amelyben három emelkedő sor után ereszkedő lejtésű sor zárja a szakaszt. Ennek különös érdekessége a magyarban, hogy a lejtésegység ereje révén nyelvileg szinte mindig emelkedővé hangolódik.
Adódnak olyan bonyolult gyakorlati esetek is, amikor egy vers több sora a metrikai szabályoknak megfelelően tagolható verslábakra úgy, hogy akár trocheusi, akár jambusi lejtés feltételezhető. (Például Arany Tetemre hívás, Ady Csák Máté földjén című versében.) Meggyőzőnek látszik az az elemző eljárás, amely a lejtés vonatkozásában egyértelmű sorokat tekinti mértékadónak, eszerint döntve a kétféle lejtés szerint metrizálható sorok egyetlen lejtése, verslábazása tekintetében (Arany és Ady versében tehát az emelkedő-jambusi metrum mellett).
4. Szómetszés, lábmetszés
Az időmértékes ütem (versláb) gyakorta szómetsző. Minél közelebb áll az időmértékes metrum a klasszikus, antik metrikához, annál sűrűbb a soron belüli szómetszés. Vajda jambusi időmértéket érvényesítő verséből, a Húsz év múlva címűből idézünk két sort:
Csöndes szivem, többé nem ég, - - / u - / - - / u -
Nem bántja újabb szenvedély. - - / u - / - - / u -
Az elsőül idézett sor első három verslába (spondeus, jambus, spondeus) egy-egy szóval azonos. Itt tehát nem beszélhetünk sem szómetszésről (amikor a versláb metszi a szót), sem lábmetszésről (amikor a szó metszi a verslábat). E jelenséget szólábazásnak nevezzük. (Ennek mintájára beszélhetünk szimultán versekben ütemlábazásról, amilyen Vajda költeménye is. Az első sor két négyszótagú ütemre is tagolható, az ütemek határai verslábhatárok, e jelenség neve ütemlábazás. Ha a szólam határai azonosak a verslábhatárokkal, akkor egyszerű analógia által beszélünk szólamlábazásról. A szólam gyakran azonos az ütemmel, mint itt az első sorban, ahol tehát egyszerre van jelen a szó- az ütem- és a szólamlábazás. De e jelenségek önállóan is előfordulhatnak a sorban, hiszen az ütem sem mindenkor azonos a szólammal!) - Az első sor végén a jambus nem metsz szót, de a jambust metszi az ég szó. Itt tehát szómetszés nélküli lábmetszésről beszélünk. - A másodikként idézett sorban az első három versláb (spondeus-jambus-spondeus) egyezerre mutatja a szó- és lábmetszést, hiszen a verslábak szavakat, a szavak verslábakat metszenek. A sor záró jambusa metszi a szót (szómetsző), de e jambust nem metszi szó, nincs tehát lábmetszés.
A magyar nyelvű időmértékes verselés alapvető jellemzője, hogy egyetlen versen, egyetlen soron belül is szabadon váltogatja a szó- és lábmetszés változatait, miként a szó-, ütem- vagy éppen szólamlábazást. Vigyázni kell arra, hogy össze ne tévesszük a szó- és lábmetszés metszetfogalmát a sormetszettel (a cezurával)! Sormetszet (cezúra) általában egy van a sorban, szó- és lábmetszés több is lehet.
5. Az időmértékes sormetszet (cezúra)
Mindegyik változatára érvényes, hogy utána mindig szó kezdődik. Érzékelhetőségét részben az biztosítja, amiben a hangsúlyos metszettel megegyezik, tehát szünetértéke. Az időmértékes metszet szünetideje mindig rövidebb (szünetrés), mint a hangsúlyos metszeté. Másrészt azáltal érzékeljük, hogy a metszetkövető szó első szótagját a többi sorbeli szótaghoz képest intenzitásában megnöveli, nyomatékát fokozva kiemeli. Az időmértékes cezúra hivatása tehát azonos a hangsúlyos metszetével: tagol és kiemel.
Az időmértékes sormetszetnek két nagy változatát tartjuk számos. Elsőként idézzük a leggyakoribbat, neve penthémimerész. Mindig a harmadik verslábat tagolja, tehát az ötödik fél verslábat követi, kéttagú verslábak esetén egyúttal az ötödik szótagot. Meghatározó nem a szótagszám, hanem az ötödik fél versláb, ami olykor (például a pentameterben) csonkaláb. Magyarul harmadfél metszetnek is nevezhetjük. A penthémimerész két változata: lábmetsző, illetve csonkaláb-követő.
A versláb határán jelentkező időmértékes metszet neve dierézis. Első, másod-, harmad- stb. dierézis az első, a második, a harmadik stb. versláb végén mutatkozó metszet. Leggyakoribb a másoddierézis. A magyarnyelvű időmértékes verselésben egyetlen versen belül is megkötöttségek nélkül váltakozhatnak a verslábmetsző cezurák (közöttük leggyakrabban a harmadfél metszet, azaz a penthémimerész) valamint a dierézis-metszetek.
Jambusi-trocheusi verseinkben a gyakori másoddierézis a második verslábat, így pedig a negyedik szótagot követi, ami igen gyakran négyszótagú ütem élményét ébreszti, pontosabban ütemkapcsoló szimultán metrumot teremt. A lábmetsző cezurák közül a harmadfél metszet rendszerint 5+maradék ütemezését sugallja, végeredményben tehát a magyar nyelvben mind a lábmetsző, mind a versláb határán jelentkező időmértékes metszetek egyidejű ütemezést és verslábazást, azaz szimultán (bimetrikus) ritmust juttatnak érvényre. Csak időmértékes metrumot (időmértékes monometrizálást) nyelvünkben úgy érnek el költőink, hogy a hangsúlyos ütemezést előhívó leggyakoribb időmértékes metszeteket szokatlan változatokkal cserélik - vagy egyszerűen érzékelhető metszet nélküli verslábazással írják a verseket (lásd a Szózat első - jambusi monometrikus - sorát!). - A Húsz év múlva idézett két sorából az elsőben másoddierézis az időmértékes metszet, a jambusi lábazás mellett felező nyolcas ütemezése hangzik egyidejűleg, a másik sorban lábmetsző harmadfél cezúra (penthémiméresz) az időmértékes metszet, 5/3-as ütemezést ébresztve. Mindkettő szimultán (bimetrikus) sor.
A Húsz év múlva már idézett két sorát nézzük meg újra a metszetek szempontjából:
Csöndes szivem, többé nem ég, - - / u - // - - / u - 4//4
Nem bántja újabb szenvedély. - - / u - / - // - / u - 5//3
As első sorban a negyedik szótagot követő, versláb határára eső dierézis-metszet egyben hangsúlyos (felező) metszet, a másodikban a harmadfél lábmetszet sugall kétüteműséget.
Monometrikus időmértéket hallunk olyankor, ha háromtagú verslábak sorakoznak, például anapesztusok. Ezekben bármelyik időmértékes metszet csupán öt-hat szótag után következhet, így a gyakori négyszótagú ütem élményét elkerüli a sorkezdet. Petőfi Szeptember végén című anapesztikus verse ezért marad élményünkben alapvetően monometrikus-időmértékes metrumú vers (sok példa közül említjük még Petőfi Forradalom, vagy Radnóti Miklós Álomi táj című versét.)
Pár szóval meg kell emlékeznünk a magyar nyelvű daktilikus versekről. Számuk igen kevés, a hexametert-pentametert (disztichont) nem számítva. A hosszú szótaggal induló versláb azt a szólábazást részesíti előnyben, amely hajlamos beleolvadni a hangsúlyos-ütemező verselésbe, a szó- és verslábmetszést kerüli, pedig ezek az időmértékes metrumot elsőrendűen támogató metrikai jegyek. A daktilust metsző harmadfél cezúra hangsúlyozó nyelvekben kedvezőtlen az időmértéknek, mivel a metszet után thesis áll, holott a metszet kiemelő funkciója hosszú szótagot vár. Érvényes ez a hexameterre és a pentameterre is, a korszakos siker (a XIX. század első felében) bizonyára ezért volt valójában rövid életű. E verselési mód XX.századi reneszánszát (Kosztolányi, Radnóti, József Attila) a líraibb anapesztikus monometrizálásba való áthangolás tette lehetővé...
Az időmértékes verselés iskolai oktatása során mindkét cezúra nevét és jelentését érdemes megtanítani. Utalva arra, hogy a dierézist jambusi-trocheusi versekben hangsúlyos metszetként halljuk. Időmértékes alkatuk lényegére az anapesztikus Szeptember végén két kiemelt sorával hívhatjuk fel a figyelmet:
Még nyílnak a völgyben a kerti virágok - - / u u - / u u // - / u u - / u
Ebben a sorban lábmetsző harmadfél cezúra (penthémimerész) működik. - Milyen a metszet a vers leghíresebb sorában?
Elhull a virág, eliramlik az élet - - / u u - // u u - / u u - / u
Harmadfél cezuráról nem beszélhetünk, hiszen a hazmadik (anapesztusi) verslábat nem tagolja metszet (amely után mindig szónak kell kezdődnie). Az első két versláb (dipódia) mögött azonban ott a verslábhatárra eső dierézis, e sorban az ötödik szótag után.
6. Az időmértékes sorok megnevezése, leírása
A megnevezésnek két változata terjedt el, mindkettő egyértelmű, helyes.
Az egyik a verslábak száma után verslábnévvel a lejtést idézi. Ötös jambus = olyan sor, amelyben a jambusi verssor-lejtésnek megfelelő öt egész versláb található, a lejtés pedig emelkedő. A csonkaütemmel végződő sorokat a verslábak számának vonatkozásában a harmadfél mintájú régies számnévvel nevezzük meg. Hatodfeles jambus - öt és fél jambusi természetű versláb van a sorban, a lejtés emelkedő.
A másik megnevezés először a lejtést idézi verslábnévvel, utána a sor szótagszámát. Trocheusi (vagy trochaikus) tízes = olyan ereszkedő lejtésű sor, amelyben a szótagok száma tíz. Másképpen ötös trocheusnak is nevezhető.
Az időmértékes monometrikus sorok leírása azokkal a mellékjelekkel történik, amelyek a szótagok időtartamát ( u , - , u ), a verslábak határát ( / ) és a metszetet ( // ) jelölik.
Az időtartamot és a hangsúlyt a szótagnyomaték összesíti. Utaljunk arra, hogy a hangsúlyos nyelvben, amilyen a magyar is, a szótagban az összesített szótagnyomaték hangzik, ami a csupán időtartam-mérő verslábaktól különböző hangzást eredményezhet. Ez utóbbi a hiteles, mert ez hangzik. Egyetlen sor példájában nézzük meg e jelenséget. A sor mellé írjuk a metrikai jeleket, ezek mellé az időmértékes verslábakat nevük kezdőbetűjével, ezek mellé az összesített nyomaték alapján hallható verslábakat, szintén kezdőbetűjükkel:
Bölcsőd az s majdan sírod is - - /- -/- - /u - s,s,s,j s,j,j,j
A jambusi vers jambusi sorában csupán a szótag-időtartam szerint szemlélődve spondeusok mutatkoznak, sorvégi jambussal. A tisztán időmértékes spondeusok közül a második és a harmadik második szótagján hangsúlyosan nyomatékosabb, mint az elsőn, kialakul a kevésbé nyomatékos-nyomatékos szótagok jambusi-emelkedő lejtésrendje, a thesis-arsis váltakozása. Három hangzó jambus szerepel a sorban. (Az első versláb is spondaikus, első tagja hangsúlyosan ennek is erősebb, mint a második, a közös nyomatékot azonban kiegyenlíti a második szótag magánhangzójának hosszúsága: a hangzás is spondaikus!).
Az iskolában az időmértékes verselés metrikai tényezőiből és törvényszerűségeiből a következőket indokolt megtanítani:
- szótagmérés (három csoport megnevezése, definiálása, jelölése, a közömbös szótagok gyakorlati egyértelműsége)
- verslábak (pirrichius, spondeus, jambus, trocheus, daktilus, anapesztus, choriambus, csonkaütem. A verslábak szótagszáma, lejtése)
- szómetszés, lábmetszés
- cezúra (lábmetsző vagy csonkaütemet követő harmadfél sormetszet, verslábhatáron dierézis, amely dipódia után hangsúlyos metszetként hat. Rövidebb szünet, mint a hangsúlyos metszeté. Feladata azonos a hangsúlyos és az időmértékes metszetnek, mindkettő tagol és kiemel. Versen belül is szabadon váltakozhatnak a harmadfél és a dierézis típusú metszetek. Jambusi-trocheusi sorokban ezért sok a bimetrikus sor)
- metrikai lejtésegység (emelkedő sorokban emelkedő lejtésű vagy közömbös lejtésű, ereszkedő sorokban ereszkedő lejtésű vagy közömbös lejtésű verslábak szerepelhetnek. Jambusi versben sor élén megengedett a trocheus. A lejtést zökkentő időnkénti verslábak vagy ellenkező lejtésű sorok váltogatása általában funkcionális értelmű)
- megnevezés és leírás (a megnevezés kétféle. A leírás a szótagok időtartamát, a verslábak határát és a metszetet jelöli. A hangzó versláb az összesített szótagnyomatékokat tükrözi, sokszor különbözik az időmértékesen mért verslábaktól. A lejtést a hangzás csak erősíti. A hangsúlyozó nyelvekre jellemző ez.)