Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
A vesritmus elemzése a középiskolában (3.)
Marie_Marel 2013. augusztus 18. 18:55
A hangsúlyos verselés
Minden sora leírható-elemezhető a következő sortagoló tényezők ismeretében: szótag, ütem, metszet, lejtés, ütemegyenlőség, szótagszámereszkedés.
1. A szótagmérés
A metrikus verselés elemi egysége a szótag. Az ütemező vagy hangsúlyos monometrikus verselésben a kimondott szótagok a hangerő, a hangsúly mértékében különböznek. Így beszélhetünk hangsúlyos és hangsúlytalan szótagokról. Sorozatosan ismétlődő rendezettségük a hangsúlyos metrika alapja. Ma már kevesen vitatják, hogy a szótaghangsúlynak több fokozatát képes tudomásul venni az elemi nyelvérzék, képzésben-hallásban egyaránt. Mivel a szótag hangereje a hangzó szövegben kialakuló relatív érték, hatnak reá többrétegű nyelvi, metrikai és érzelmi tényezők. A szókezdő szótag általában hangsúlyosabb, mint a szó belsejében található szótagok, a szólamkezdő szó első szótagja hangsúlyosabb, mint a szólam egyéb szavainak kezdő szótagja, az ütemkezdő szó élén hangsúlyosabb a szótag, mint az ütemen belüli szó kezdő szótagja, a verslejtésben tükröződő érzelmi-hangulati erő is befolyásolhatja, fokozhatja vagy tompíthatja a szótag hangsúlyértékét, amely tehát széles skálájú.
Az iskolában elegendőnek mutatkozik a skála tudatosítása és három fokozat ismerete. Így beszélhetünk főhangsúlyos, mellékhangsúlyos és kevésbé hangsúlyos (hangsúlytalan) szótagokról.
2. Az ütem
Szótagszáma 1-5 között változó, ritkán egy vagy ötnél is több. A két vagy ennél több szótagból álló ütemben az első szótag úgy hangsúlyos, hogy ehhez mérve az ütem többi szótagja kevésbé hangsúlyos. Mivel szavaink is, ütemeink is élhangsúlyosak, ezért az ütemkezdet elvileg szókezdet. (Ettől a költői gyakorlat időnként eltér, főképpen mellékmetszettel tagolt ütemek estében.)
3. A metszet
Ütemek közötti tartósabb-rövidebb szünet, a két változatnak megfelelően. Főmetszetet és mellékmetszetet különböztetünk meg. A soron belüli metszetek száma mindig eggyel kevesebb, mint az ütemek száma. A metszet tagol és kiemel. A sort ütemekre tagolja, a metszetkövető ütem és szó élét pedig hangsúlyosan kiemeli. A főmetszet (a tartósabb szünet által) erősebben, a mellékmetszet (a rövidebb szünet révén) kevésbé erősen. Lényegében ezzel magyarázhatjuk azt a tényt, hogy a főmetszet ritkán, a mellékmetszet sűrűbben szerepel az alkalmi szómetszésben.
4. Az ütemegyenlőség
A soron belüli ütemek szótagszáma olykor megegyezik, sokszor különbözik. A különböző szótagszámú ütemeket megközelítően azonos idők alatt mondjuk ki, a nagyobb szótagszámút tehát gyorsabban, a kevesebb szótagszámút lassabban.
5. A lejtés
A hangsúlyos vers metrikai lejtése ereszkedő. Következik ez abból, hogy ütemeink élhangsúlyosak, tehát az ütemkezdő hangsúlyos szótagot kevésbé hangsúlyosak követik. (Ne tévesszük össze a metrikai lejtést a verslejtéssel vagy versdallammal, amely a költemény hangulati-érzelmi tónusát tükrözi!)
6. A szótagszámereszkedés
Ha a sor változó szótagszámú ütemekből áll, akkor az ütemek sorrendjét a csökkenő-fogyó számrend diktálja. A kétütemű hét szótagú sorban így az első ütem négy szótagúnál nem lehet kevesebb. Négyütemű sorokban a főmetszet körüli sorfelekben érvényes e törvény. (A felező tizenkettesben tehát két hatszótagú sor összetételét látjuk, a mellékmetszetek e sorrészeket a szótagszámegyenlőség vagy szótagszámcsökkenés szerint tagolják ütemekre.)
Ezen meghatározó törvényszerűségek mellett érdemes utalnunk a következőkre: A névelők, a kötőszók egytagú változatai ritkán kerülnek ütem élére, ahol általában tartalmas szók kezdődnek. Ezen szók tehát ütemek találkozásánál rendszerint előre húzódnak, a metszet előtti ütemhez csatlakoznak, az ütem végéhez kapcsolódnak.
Mondottuk korábban, hogy a szólamhangsúly erősebb, mint a szóhangsúly. Természetes tehát, hogy ütemeink szívesen azonosulnak szólamokkal, noha nem azonosak. Ha a szólamot nyelvi fogalomnak tekintjük, például jelző és jelzett szó, alany és állítmány, állítmány és tárgy stb. kapcsolatának, akkor az ütem és a szólam találkozását a következő népdal-idézetben világosan érzékeljük: zöld erdőben, sík mezőben... - A hosszabb szólamokat metszetek tagolják ütemekre.
Ha a versszöveg hangsúlyos tagolását összehasonlítjuk a természetes beszéd tagolásával, illetve a zenei tagolással, akkor látnunk kell, hogy közelebb áll a beszédhez, mint a zenéhez, a nyelvi ritmus belső rendszerének megfelelően. Az énekelt versszöveg általában jól ütemezhető a szövegvers metrikai szabályai szerint is, nyilvánvalóan a zenei tagolás szerint is. Itt az az érdekesség, hogy a kétféle tagolás sokszor merőben különbözik egymástól. Egy közismert népdalra utalunk: Kicsi vagyok én... Ha szövegversként ütemezzük, semmi gondunk nem lehet, két ütemet hallunk, egy négyszótagosat és egy egyszótagosat. Zeneileg a dallamtagolódás is kifogástalan. A kettő azonban teljességgel különbözik (4+1, 2+3). - Logikusnak látszik a hangsúlyos metrumot a beszédből eredeztetni.
Az ütemező verselés sorainak metrikai megnevezése és leírása hagyományos. A sor ütemeinek és szótagjainak a számát nevezzük meg. A harmadoló kilences három egyenlő szótagszámú ütemből, kilenc szótagból álló sor metrikai megnevezése. A háromütemű kilences olyan kilencszótagú sort jelöl, amelyben három ütem található (az ütemek szótagszámát nem nevezi meg). A felező tizenkettes mindig négyütemű, 12 szótagos sorra utal. - A leírás az ütemek szótagszámát az ütemek sorrendjében jelöli, feltüntetve a metszeteket. Például: 4/3/2 = három ütemű kilences, négy, három és kettő szótagszámú ütemekkel. 4/2//3/3 = felező tizenkettes, négyütemű, egy főmetszettel és két mellékmetszettel. Az ütemek szótagszáma sorrendi.
A gimnáziumi tantervi anyagban szereplő hangsúlyos metrumú versek sorainak megnevezése, leírása az előbbiek alapján lehetséges, tévedésekkel aligha fenyeget a metrikai elemzés. Gondokat inkább a régi magyar versek metrizálása okoz, egyik-másik még tudományosan is. Részletezünk néhány példát.
Balassi Bálint Katonaéneke a Balassi-strófa iskolapéldája. Ez a strófa 9 sorból áll, a sorok 3 periódusra tagolhatók. A strófa szótagszám- és rímképlete: 6,6,7, 6,6,7, 6,6,7 - aab ccb ddb. A sorok hangsúlyosan szabályosan tagolódnak, a hatosok 3/3, 4/2 változatban kétüteműek, a hetesek mindig 4/3-as osztással kétüteműek.
A Szigeti veszedelem sorai általában felező tizenkettesek. Vannak azonban aszimmetrikusan tagolódó 12-esek is, van néhány 11 és 13 szótagú sor is. Maga Zrínyi az eposz bevezetésében említi műve csiszolásának akadályait (egy télen írta, miközben a pennát karddal kellett cserélgetnie), ennek megfelelően az említett kivételes sorokat szokás hibás metrumúaknak minősíteni. Valószínűbb azonban, hogy ezek is jó metrumú sorok, az ütem- és szótagszámtartó 12-esek példái, amelyek a régebbi magyar költészetben nem ritkák. Megemlítjük tehát, hogy az aszimmetrikus 12-esek és a 11-esek általában jó ütemélményt nyújtanak, ha a főmetszet előtt is, a főmetszet után is 4 + maradék ütemezést követünk, a négyszótagú ütemek után mellékmetszettel. Példa néhány kiragadott sorral:
Hanem fogom nevetni nehéz ügyöket 4/3//4/1
Gondold meg az ő rettenetes bánatját 4/1//4/3
Míg nem látják égni magok házokat 4/2//4/1
Elvégezvén levelét bepecsételé 4/3//4/1
Mégsem tanácstalanul kezdtem munkámat 4/3//4/1
A négyütemű felező tizenkettes legnagyobb példája Arany János Toldija. Érdemes már a Szigeti veszedelem néhány sorával jelezni ezt a metrumot:
Nem mér az nagy bánhoz közel menni senki, 3/3//4/2
De jancsár-golyóbis Zrínit földre veti, 3/3//4/2
Mellyében ez esett, más homlokát üti, 3/3//4/2
Vitézivel együtt az földre fekteti. 4/2//3/3
Az Őszi harmat után hatosai 4/2-esek vagy felezőek, a hetesek 4/3-asok. - A Csinom Palkó nyolcasai rendre felezők, a hatosok vagy feleznek, vagy 4/2-esek, gyakori szómetszéssel. - A Mit búsulsz, kenyeres... sorai szabályos négyütemű felező tizenkettesek, a főmetszetövező hatosokat gyakran szómetsző mellékmetszet tagolja 3/3-ra, 4/2-re. - A Rákóczi nóta 15 soros strófáiban ütemértékű 3,4,5 szótagú sorok váltakoznak 4/3-as hetesekkel, felező nyolcasokkal.
Az Áll előttem egy virágszál.... sorai felező nyolcasok. Két ok magyarázza, hogy egyik strófáját idézzük:
Kis kertemben szép virágok, 4/4
Jó illatú szép virágok, 4/4
Tündöklő szép piros rózsák, 4/4
Gyönyörűséges violák. 4/4
Az első sor két üteme két eleven szólam (jelző és jelzett szó), hasonló a 2. és a 3. sor is, míg a negyedik sor egyetlen nagy szótagszámú szólam, amelyet a metszet két ütemre tagol. Másrészt érdekes itt megfigyelni a sorozatosság érvényét: nem sértené sem metrikai érzékünket, sem a metrikai törvényeket a 4. sor szóütemező 5/3-as tagolása. Mivel a versben is, e strófában is következetesen, sorozatosan érvényesül a felező nyolcas, ennek követése indokolt a 4. sorban is.
Kötelező témaként ma már nem szerepel az iskolában Kisfaludy Sándor költészete. Himfy-strófája azonban iskolás verstani ismeretnek számít, ezért idézzük - szakkörön talán szóba kerülhet. Szótagszám- és rímképlete: 8-7-8-7-8-7-8-7-8-8-7-7, ababcdcdeeff, tehát tizenkét sorból áll. A Kesergő szerelem 9O.dala méltán közismert (a sorok 4/4, 4/3 tagolású kétütemű nyolcasok és hetesek).
Hallottam én szép szavának
Ezüsthangját zengeni,
Philoméla panaszának
Hangja nem oly isteni.
A természet figyelmes volt,
S olvadozni láttatott,
A patakvíz lassabban folyt,
A fatető hallgatott,
Megszünt minden madár dala,
Minden Zefir fülel vala,
Megszünt minden fuvalom, -
S mosolygott a fájdalom.
A tantervben szereplő monometrikus hangsúlyos versek között Ady Krónikás ének 1918-ból című költeményének ritmusa a főmetszet szerinti fordított szótagszámrend miatt szokatlanul hat. A sorok kezdő üteme általában ötszótagú, ezt követi a főmetszet, ami után hat szótag következik. A sorok második felében mellékmetszet tagol, 4/2-re vagy 3/3-ra, ezzel a sorokban végülis csökkenő szótagszám-tendenciát biztosítva.