13. A GONOSZRÓL

txaba_thot•  2024. szeptember 13. 06:45  •  olvasva: 53

Az Istenhez való viszonyunk jó eséllyel megragad a hit és a hiedelmek, vagy éppen az intézményesített vallásosság babonáinak tartományában, ha nem értjük meg a gonosz helyét a Teremtésben. Ennek nehezen túlbecsülhető jelentősége van, amennyiben az üdvösség eléréséhez nem elegendő pusztán erényesnek lennünk — a bölcsesség hasonmód elengedhetetlenül szükséges hozzá. Ami azt illeti, a szellemi kiteljesedés szempontjából a jóságot és bölcsességet nem is lenne szabad különválasztani, hiszen bármelyikük hiánya eleve kétségessé teszi a sikert.

Az egyszerűbb érthetőség kedvéért ideidézzük egy ősi, a magyarság részéről jobbára elfeledett, de nem elveszett szellemi irányzat világképét — ez a rábaközben fennmaradt büün vallás tanítása Istenről, Teremtésről, jóról és rosszról. Az ősi tanítás a következőképpen írja le a világot:
Isten (Öregisten), hogy a Teremtés minél szebben és jobban végbemehessen, önmagát ketté választotta (egy nagyobb női princípiumra «Boldogasszony» és egy kisebb férfire «Istenapa»), hogy a kiáradás e két őselv folyamatos egyesülése folytán a létrejövő világ lehető legjobb minőségét hozza létre. Azonban, mielőtt ez megtörtént volna, a férfi elv kivetett magából minden rosszat, alantast és sötétet, hogy ezen minőségek ne ronthassák le az isteni alkotást. Ennek az alapelvnek egy rendkívüli filozófiai következménye van. Méghozzá az, hogy innentől nem kell elfogadnunk a rosszat a világunk szerves részeként, egy pillanatra sem kell fejet hajtanunk előtte, ráadásul a fentebbi okból kifolyólag, ha nem is tudjuk eleinte, hogy hogyan győzzük le, az isteni szándékkal a hátunk mögött elég, ha egyszerűen csak ellenállunk neki. És a gonosz nem rúghat labdába!

Ezzel szoros összefüggésben ki kell hangsúlyoznunk, hogy régieknek volt egy nagyon egyszerű, józan érvelése a világ egyensúlyával kapcsolatban. A legtöbb korabeli és mai filozófiai rendszer is azt állította, azt állítja hogy az egyensúly létrejöttéhez elengedhetetlen az ellentétes erők szakadatlan küzdelme, végső soron a jó és a rossz harca. A régiek erre azt mondták, hogy a világ eredendően harmonikus, és szükségtelen benne a folyamatos harc jelenléte, arról nem is beszélve, hogy miféle mindenható istenség az, amelyik nem képes arra, hogy a maga egyensúlyát megteremtse? Kicsit költőien megfogalmazva, árnyék nincsen fény nélkül, de fény van árnyék nélkül. A két kozmikus szellemi energia viszonyát valamivel egyszerűbben kifejezve: az árnyéknak előfeltétele a fény, de fordítva ugyanez nem igaz.

A Teremtésnek van még egy nagyon fontos tulajdonsága, mégpedig az, hogy Isten (illetve a két őselv az egyesülésük folyamán) nem a semmiből hozta létre, hanem önnön szellemanyagából. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy az isteni minőség egész egyszerűen szétoszlott a maga létrehozta valóságban, mindenütt és mindenkor jelen van, értelmetlen tehát az a megközelítés — vagy inkább eltávolítás —, hogy Isten valahonnan kívülről szemléli működésének eredményét.

Lássuk hát, a fentiek fényében mit mondhatunk el a gonoszról. A legfontosabb, hogy az isteni szándéknak megfelelően NEM része a Teremtésnek, hiszen az általa képviselt minőségek még a teremtés aktusa előtt leválasztásra kerültek a későbbi nagy egészről. A gonosz egy másik nagyon fontos jellemzője, hogy lényegét tekintve mindenben Isten ellentéte. Ez nagyon lényeges részlet és rögvest ki is kell fejtenünk, hogy elejét vegyük az olyasfajta — logikusnak tűnő — spekulációknak, amelyek Istent és a gonoszt valamiféleképpen egyenrangú szellemi entitásoknak, a gonoszt Isten lehetséges kihívójának tételezik.

Szóval… A gonosz, bár Istenhez hasonló, azzal tökéletesen ellentétes előjelű minőség. Ha úgy tetszik, egy negatív szellemi energia, ami bár kívül esik a Teremtés birodalmán, a szellemi természeténél fogva mégis képes azzal kölcsönhatásba lépni. Menjünk akkor sorjában. Isten például teremt, a gonosz erre nem képes, legfeljebb közvetít, eloszt. Isten épít, összefog, egyben tart, a gonosz a rombolásra, a pusztításra kísért. Isten maga az egyensúly, a gonosz az egyensúly hiánya, a bizonytalanság. Isten a változásban is állandó, a gonosz a mindent elsöpörni kész káosz, és így tovább… Végül, de nem utolsó sorban, Isten önmagában mindenható, a gonosz csak befolyásolni képes. Itt vegyünk észre egy iménti, lényeges megfogalmazásbeli mozzanatot: az írtuk, pusztításra kísért. Ezt azért fontos észben tartanunk, hogy lássuk, a teremtett világban — a természetben — szerteszét tapasztalható pusztulás nagyobbik része a körforgás sajátja és nem a gonosz működésének következménye. Ennek részleteire hamarosan rátérünk.

Tulajdonképpen itt meg is állhatnánk, de egy valamit még mindenképpen le kell szögeznünk. Habár a gonosz jelentette szellemi energia önmagában lényegében mindenre alkalmatlan a Teremtéssel kapcsolatban, mint szellemi erő, kapcsolatba tud lépni a Teremtés alkotórészeivel. A gonosz ebbéli képességét ránk, emberekre is kiterjesztheti — ha hagyjuk. Talán már sokan kitalálták, mi az emberek leggyengébb pontja, amely természeténél fogva teljesen kiszolgáltatott ezzel a hatással szemben. Úgy van, ez a gyenge pont a elme!

Máshol kifejtésre került, hogy az elmének önmaga elkápráztatásában hihetetlenül nagy lendülete van. Ez a lendület adja a mérhetetlen bizonytalanságát is, és ez az oka annak, hogy megfelelő módszerrel igen kis ráhatással is kibillenthető és a kívánt irányba befolyásolható. (Közbevetőleg jegyzem meg, hogy talán már ennyiből is érezhető, hogy milyen nagy jelentősége van az elme féken tartásának — mondjuk például egy olyan tanítással, ami az egymás iránti szeretet gyakorlására épül, és a tanítómestere az igazsága erejét azzal is képes volt bizonyítani, hogy tanúságtételül meghozta a legnagyobb áldozatot, amit — akár egy ember is — meghozhat: odaadta az életét…)

Közelítünk annak magyarázata felé, hogy mit keres a világban az a nyomasztóan sok szörnyűség és szenvedés, ami végigkíséri az emberi történelmet egészen napjainkig.

Szó volt már arról, hogy az ember a szabad akaratot Isten szándéka szerint bármire felhasználhatja. Ez szó szerint bármit jelent és sajnálatosan magában foglalja azt is, ha az ember ez a szabadságot rosszra használja, vagy éppen rosszra használja, rossz befolyás hatására. Megérkeztünk. A gonosz itt lép be az emberi valóság területére.

Az elméről szóló részben már rámutattunk, hogy az ember a szellemi természetéből fakadóan, minden vitán felül morális lény. Ebből egyenesen következik, hogy minden ezzel ellenkező, amorális viselkedés és tett hátterében a gonosz befolyását kell keresnünk. És valóban erről van szó!

Gondolkodjunk el ennek a megállapításnak az igazságán! Érezzük a remegést, ahogy az eddigi világunk képzeletbeli alapjai meginognak? Vége a mellébeszélésnek, hiszen akiben egy csöppnyi józanság maradt, annak innentől kezdve világosan kell látnia, hogy az emberi világ minden nyomorúságára csak és kizárólag egy kimerítő magyarázat lehetséges! Gondolkodjunk! Jelen világunkban szinte mindenhol megtalálhatjuk azt a gondolatot, mint valamiféle világnézeti alapvetést, hogy minden dolognak létezik a vele ellentétes, negatív párja és mi sem természetesebb annál, mint hogy elfogadjuk ezek állandó szembenállását. Ez a sötét megközelítés mára már mindent átitatott, kiváltképp az iparággá terebélyesedett ezotériát, amely műfajban mindent el lehet adni jó pénzért, ha beleszőjük ezt a yin-yang-féle képtelen ostobaságot. Egy kérdés: vajon minek állhat érdekében a rossz, minden téren való elfogadtatása? A fentebbiek fényében a válasz nem lehet kétséges.

Mi történik, ha a végtelen teremtőerő a szabad akarattal együtt rossz „kezekbe” kerül? Atombomba, veszélyes hulladék, fegyverkezési verseny, űrszemét, vegyifegyver, műanyag, pénz, GMO, gyógyszeripar. De ennek a következménye a gonoszság, a kegyetlenség, az önzőség, az érzéketlenség, az irigység, a haszonlesés, a hazugság is és még hosszasan sorolhatnánk.
Az iménti felsorolásból sokunk számára felderenghet egy ismerős hely, egy világ, ami ez idő tájt eluralkodott az egész bolygónkon. Úgy van, a CIVILIZÁCIÓNKRÓL van szó! Valamelyik következő bejegyzésben megvizsgáljuk, milyen viszonyban is van egymással a metafizikai gonosz és az emberek világa.


Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

gyorisandor2024. szeptember 16. 05:11

A mindenható kiterjedtebb mint amit mi magunk belátunk.

txaba_thot2024. szeptember 14. 05:39

@gyorisandor:
Azt hittem tudunk beszélgetni a témáról, de azutolsó három mondatod ezt megakadályozza. 🙃

gyorisandor2024. szeptember 14. 02:39

A MINDENHATÓ ISTEN hat mindenre, ez+ért mindenható. Jelen van mindenhol, még a számunkra élettelen dolgokban is pl: mágnes, nap, hold, gondolat, jelen, múlt, jövő, hidrogén, stb. ( KÖLCSÖNHATÁS ) Mindent az egyensúlyra törekvés, a kiegyenlítődés törvénye határoz meg. A génjeinkben hordozzuk a szentírást, ezért tudjuk mi a helyes és a helytelen, jó és a rossz. Őseink génjeit örököltük a sok mutációival együtt. Ezért kell az egészségre törekedni. Nem mindegy mit örökítünk tovább. A mindenható törvényeit ezért kell betartani. Ez alól nem lehet kibújni. Mivel szabad akaratot kaptunk, így mi döntjük el jók leszünk-e avagy rosszak, de a következményekért kirótt ítéletet viselni kell ( A KÖVETKEZMÉNYEK HATNAK RÁNK). A hízott kacsamáj az jó vagy rossz? A kacsában is ott van a mindenható, hiszen a töméstől nő a kacsa mája. Mi emberkék az ép elmét is csak a saját korlátoltságunk alapján vagyunk képesek meghatározni. A lényegi kérdés az, hogy a mindenható, hogyan keletkezett a semmiből. Hiszen a keletkezéshez is kell egy hatás. A keletkezés mindig egy válasz valamire…….

txaba_thot2024. szeptember 13. 16:10

@Aradi_Gabor:
Kedves Gábor!
Mielőtt beszélgetésbe bocsátkoznánk a szellemi dolgokról, szükséges némi előkészületeket tennünk.
Az egyik, aminek tudatában kell lennünk, hogy a kereséshez egyetlen eszközünk van, az elménk, ez pedig az emberi entitás spektrumának, a szellemi valóságtó lehető legtávolabb eső vetülete. Egyszerűbben fogalmazva, az ember legbelső dimenziója a végső Igazsággal közvetlen kapcsolatban lévő lélek, a legkülső az anyag létsíkjába ágyazott elme.
A másik fontos dolog, hogy bármit igyekszünk megragadni a szellem végtelen valóságából, azt csak a véges elme véges fogalmaival kíserelhetjük meg, hiszen nincs is más eszközünk hozzá. Ennek nem figyelembe vétele a legfőbb oka annak, hogy a mégoly jószándékú próbálkozások is rendre kudarcba fulladnak.
Szóval... Ahogy te is idézed a szöveget, itt princípiumokról, vagyis elvekről, őselvekről van szó, amiknek semmi köze nincs az elme férfi és női kettősséggel kapcsolatos fogalmaihoz. Ezért félrevezető belekeverni ezt az "elmeközeli" értelmezést, az ösztönök illetve ezek megnyilvánulásai ugyanis meglehetősen távol esnek a spirituális dimenzióktól.
Hogy miért csak a férfi princípium tartalmazott rossz dolgokat, ennek nyilván a régiek világszemléletében rejlő teleológiai okai vannak, ha elrugaszkodunk az elme lényeget elsivárító, agyonegyszerűsítő fogalmaitól, a dolog mindjárt nem lesz olyan zavaró.
Az eredendő jóság forrása a lélek által megtapasztalt és megélt Istennel való kapcsolat. Ez a tapasztalat azonban rendesen mélyen el van rejtve, a kibontása része az emberi élet legkomolyabb szellemi kihívásának. Legfőképpen azért olyan komoly ez a kihívás, mert amit le kell hámozni erről a jóságról, az jellemzően életek ezreinek karmikus mocska, ennél fogva nyugodtan kijelenthetjük, hogy az ilyen következményekkel terhelt elmék csak ilyen terhelt morált képesek továbbadni az utódoknak. Ez persze nem hangzik túl jól, a jó hír azonban az, hogy a mechanizmus igen egyszerű, így a kijavítása is az, csak annyi kell hozzá, hogy reflexív viszonyban legyünk önmagunkkal is és a valósággal is.
Remélem, tudtam segíteni!

Aradi_Gabor2024. szeptember 13. 08:44

Érdekes és összetett gondolatok ezek itt. Két dolog:
- Miért csak a férfi princípiumból kellett a minden rosszat eltávolítani? Szerintem a női harag és pusztító erő, ősibb és az utód nevelés/védelem ösztönéből eredően sokkal erősebb lehet.
- Hol válik el egymástól az eredendő jóság és a tanult, nevelés által kapott morál. mert ez így úgy hangzik, hogy erkölcstelen szülő a befolyásán keresztül erkölcstelen gyermekeket nevel és kész-passz.
De tetszik és jó volt olvasni 😊