A MAGYAR KÖLTÉSZET NAPJA 2019. PÁLYÁZAT

szederfalu•  2019. február 16. 14:35

Kedves Szerzők!

A poet.hu irodalmi portál pályázatot hirdet a magyar költészet napja alkalmából.

A pályázaton minden regisztrált tag részt vehet, maximum egy verssel.

A pályázat témáját József Attila: Nyolc esztendős lányok című verse ihlette.

 

„Hosszú sorban jönnek, mennek,

Apró ördögök, de szentek,

Homlokuk friss, meleg kenyér,

Szén a szemük, szénparázs.

 

Hosszú sorban jönnek, mennek,

Mint a virág, úgy szeretnek,

Úgy szeretik a fiúkat,

Akárcsak a gyöngyvirág.

 

Hosszú sorban jönnek, mennek,

Ha sírnak is: csak nevetnek.

Messze vannak, messze vannak,

Mint a vidám csillagok!”

Formai és terjedelmi megkötés nincs, és nem is evokálni kell az idézett verset, de kérünk benneteket, hogy ehhez hasonlóan kedves, vidám alkotások szülessenek, amiknek valamilyen módon kapcsolódnia kell a gyermekekhez, a gyermekkorhoz. Ellenkező esetben a pályázat érvénytelen lesz!

A pályázati verseket itt a blogok oldalán, egy külön erre a célra nyitott posztban: PÁLYÁZATI VERSEK 2019.  címen hozzászólásban kell feltölteni.

https://blog.poet.hu/poet-palyazatok/palyazati-versek-2019

FIGYELEM! Egyéb kérdéseket itt, ebben a posztban lehet feltenni. A verseket a másikba. Ellenkező esetben töröljük a rossz helyen posztolt verset vagy kérdést!

Jól gondoljátok át, ellenőrizzétek a helyesírást is, mert javításra nem lesz lehetőség. Aki törli a verset, nem tehet fel másikat, kizárja magát a pályázatból!

A vers feltehető a főoldalra is, nem kell vele megvárni az eredményhirdetést.

A pályázat beküldési határideje: 2019. március 17. 23 óra 59 perc.

Az előzsűrizés alapján kiválasztott 15 verset zsűritagonként 1-15 pontig terjedő értékeléssel rangsoroljuk. Tehát maximum 45 pontot lehet elérni. Az esetleges pontegyezés esetén az én (szederfalu) plusz fél, vagy egy pontom fog dönteni.

Eredményhirdetés: 2019. április 6.

A pályázat díjai:

1-3. hely: vers kiemelése az oldalon, oklevél, rövid, szöveges értékelés a műről, a vers ingyenes bekerülése az idei Poet Antológiába

4.-5. hely: vers kiemelése az oldalon, oklevél, rövid, szöveges értékelés a műről

6.-15. hely: oklevél, rövid, szöveges értékelés a műről

Kérjük a verseket a szabályzatnak megfelelő tartalommal beküldeni!

A rövid kritika a főoldalra beküldött vers alatt fog hozzászólásban megjelenni.

Az oklevelet minden helyezett pályázó postai úton fogja megkapni, ehhez privát üzenetben vesszük fel vele a kapcsolatot az eredményhirdetés után.

A zsűri tagjai:

Földi Erzsébet https://www.poet.hu/tag/Holdontul

Herczog Gyuláné Pilla - https://www.poet.hu/tag/Torpilla3181

Lény Edehttps://www.poet.hu/tag/Edeke

Mindenkinek sikeres pályázatot kíván a zsűri nevében a levezető elnök:

Bogdán Mária - https://www.poet.hu/tag/szederfalu

 

 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

szederfalu(moderátor)2019. március 26. 11:09

Kedves Szerzők!
Megtörtént az előzsűrizés, kiválasztottuk a 15 verset. Folyik ezek pontozása és értékelése. Április 6. az eredmény hirdetés ideje, de valószínűleg előbb fel tudom tölteni 🙂

szederfalu(moderátor)2019. március 18. 00:08

A beküldési határidő lejárt.
Köszönjük a verseket!

szederfalu2019. március 15. 13:52

Kedves Szerzők!
Már csak vasárnap éjfélig pályázhattok!

szederfalu2019. március 14. 21:31

@clara: nem kizáró tényező.

clara2019. március 14. 18:51

Szeretném kérdezni, hogy interneten már megjelent versssel lehet pályázni vagy teljesen új vers kell?

Előre is köszönöm!

szederfalu2019. március 13. 21:24

@Vagyvalami: én nem értem miért aggódik mindenki valami x miatt. Ha megnézed itt is van. Előtte meg egy nyíl. Ezek az oldalhoz tartozó funkciók. Ha az x-re klikkelsz törölheted a hozzászólásod. Tehát ezt most ne tedd, mert akkor eltűnik a pályázatod!

Vagyvalami2019. március 13. 16:49

A február 20-án beküldött versemnél egy x van.
Szeretném megkérdezni, hogy ez mit jelent?
Remélem versem nem érvénytelen és részt tud venni a meghirdetett pályázaton!
Üdvözlettel;
Magyar Anita (Vagyvalami)

Gloren2019. március 11. 09:44

@szederfalu:
Nagyon szépen köszönöm!:)
További szép napot kívánok!
Üdvözlettel: Tünde

szederfalu2019. március 11. 09:41

@Gloren: igen. Esetleg a vers alatt jegyezd meg zárójelben.

Gloren2019. március 11. 09:06

Kedves Szederfalu !

Egyetlen kérdésem lenne.
Ha a versemben eltérek a helyesírástól, az megengedett-e?
Pl. ha a "csuda jó" szót egybeírom?

Előre is köszönettel: Tünde

Karolina742019. március 11. 09:01

@szederfalu: akkor rendben. Koszonom

szederfalu2019. március 11. 04:45

@Karolina74: nem tudom mire gondolsz. Visszakerestem a versed, de rendben ott van.

Karolina742019. március 11. 02:24

Februar 17.én beküldött versemnél x van. Tobbieknél nincs. Mit jelent ez?

Törölt tag2019. március 10. 14:24

Törölt hozzászólás.

szederfalu2019. március 9. 18:45

@madaras: semmit gond, majd úgy vesszük, hogy ott van.

madaras2019. március 9. 14:10

Kedves Szederfalu !
Feltettem egy versem - gondolom a feltevés rendben lehet, mert semmilyen jelzést nem kaptam erről. Utólag vettem észre, hogy egyik sor végéről egy vessző lemaradt - de hát már nem lehet javítani.

attivad2019. március 7. 11:29

Ezt a hozzászólást a szerzője törölte.

szederfalu2019. március 7. 09:43

@velturno: semmi gond nincs, az az x mindenkinél ott van. 🙂

velturno2019. március 6. 21:37

Már mindenhol ixeket látok !

velturno2019. március 6. 19:52

Kedves Szederfalu ! Egy x-et látok a versem után, ez azt jelenti, hogy töröltetett ?

szederfalu2019. március 5. 13:46

@JohanAlexander: elnézést kérek dolgoztam, csak most értem ide.
@Merluccius: rendben.

Merluccius2019. március 5. 11:53

Kedves Szederfalu, feltöltöttem a versemet a pályázati versek közé.
Helyesírással kapcsolatban jelzem, hogy a kisszoknya szót főnévkén írtam, szándékosan egy szóval. Köszönöm.

JohanAlexander2019. március 5. 09:58

Már megoldódott, kérésem visszavontam.
Köszönöm.

JohanAlexander2019. március 5. 08:33

Kedves Szederfalu, tisztelettel szeretném megkérdezni, hogy pályázati versemet, melyet már felraktam a pályázati versekhez, de főoldalon is szeretnék publikálni, miért akadt el ott? Mert úgy érzem valami problémát találhattak benne, hiszen túl hosszú ideje várakozik. Tudom most sok a dolgod, de megnyugtatásom miatt kérlek ha egy mód van rá, nézz utána.
Tisztelettel köszönöm segítségedet: Hecz János Sándor.

Merluccius2019. március 1. 18:07

@szederfalu: Köszönöm

szederfalu2019. március 1. 16:18

@Merluccius: úgy gondolom nincs akadálya.

Merluccius2019. március 1. 10:39

Kedves Szederfalu, lehet-e a pályázati vers egy verssorozatnak -önálló versként is helytálló- részlete? Ha igen, jelölhető-e ez a címben? Pl.: "Franciska" alatta: "Kő idő 3." Köszönöm válaszod! M.

raimhol2019. február 28. 10:22

@szederfalu: Értem, ezt nem tudtam. Köszi!

szederfalu(moderátor)2019. február 28. 06:38

@raimhol: azért van ott, hogy ő felülbírálja, várj türelemmel! Ez több hetet is jelenthet, mivel rengeteg problémás vers van.
Amíg a versed a főszerkesztőnél várakozik, küldhetsz be másikat.

raimhol2019. február 28. 00:08

Van egy versem a főmoderátornál, de szerintem több mint egy hete. Tudom nem itt kellene kérnem, de esetleg felülbírálja valaki a versemet? :)

szederfalu2019. február 24. 21:43

@Bugatti350: sajnos így nem vehetsz részt kedves István... :(

Bugatti3502019. február 24. 18:03

Elküldtem.... :( Nem baj ha törölni fogod!

Bugatti3502019. február 24. 17:41

Kedves szederfalu ! Már küldtem, de kiegészítettem az elejét...:( Beküldhetem az új megváltoztatottat ? Köszönöm előre is! :)

szederfalu2019. február 24. 14:06

@kodrane: lehet küldeni, nem kizáró tényező, bár egy új vers jobb lenne.

kodrane2019. február 24. 11:19

A már publikált versek közül is küldhetek? Vagy csak újat?

Pera762019. február 24. 10:19

@szederfalu: Jah. Az utolsó pont(y) a mondat. 😜

szederfalu2019. február 24. 10:04

Kaptam egy üzenetet a törléssel kapcsolatban.
Igen, kizárja magát aki töröl, mivel a törölt verset nem látjuk, ezért nem is tudjuk összehasonlítani a kettőt. Nem tudhatjuk, hogy javított változatot, vagy teljesen másik verset tett fel valaki. Az igazságosság elvét követve pedig az a helyes, ha nem vesszük figyelembe a pályázatot.
A másik ok pedig, hogy író emberektől joggal várható el a szövegértelmezés és a pályázatok beküldésének megfontolása. Viselkedjünk ehhez méltóan!

szederfalu2019. február 23. 23:06

Kedves Pályázók!
Ismételten felhívnám a figyelmeteket arra, hogy NE töröljetek a pályázati posztban!
Már 9 fő kizárta magát ezzel!
Alaposan nézzétek át elküldés előtt és javítsátok ha kell. Hiába van csupán egy perc a két feltöltés között, az a szabály szerint már nem vehető figyelembe!

raimhol2019. február 22. 21:23

@szederfalu: Nem evokálja, mivel teljesen másról szól, és tisztában vagyok a szó jelentésével, és elvből ilyet nem is tennék. Úszítani sem szoktam, csak érdemben kifejtettem a véleményemet, ami lehet, hogy nem tetszik, de ezt kulturált formában tettem. Gondolom a kulturált szabad véleménnyílvánítás még nem tilos (remélem).

szederfalu2019. február 22. 14:55

@pfbea: elnézést lemaradt : csak az a pályázat érvénytelen, amelyik semmilyen módon nem kapcsolható össze a gyermek, gyermekkor témával.

szederfalu2019. február 22. 14:51

@pfbea: igen jól láttad, vannak evokációk. Ők is mind a félreértésük áldozatai, nem gondolom, hogy ez az én hibám lenne. Amúgy nem zárják ki magukat, de nem ez a fő cél.

pfbea2019. február 22. 14:10

@szederfalu:
a kiírásban azt írjátok, hogy "nem is evokálni kell az idézett verset", de ebben nekem benne van, hogy akár azt is lehet. Nem egyértelmű, hogy ne legyen evokáció - és láttam is rá példát a beküldött versek között. Most akkor?

szederfalu(moderátor)2019. február 22. 13:52

@raimhol: nem emlékszem rá, hogy azt írtam volna nem megfelelő, csak kérés volt, hogy ne legyen. A versed ugyanis evokálja J.A. versét, még ha te nem is annak szántad, vagy azt sem tudod mi az az evokáció.
Moderátori minőségemben pedig megkérlek, hogy továbbiakban kerüld el ezt a bejegyzést a piszkálódó, uszító, a moderátort lenéző hozzászólásaiddal egyetemben.
Köszönöm a megértésed!

raimhol2019. február 22. 11:06

@szederfalu: Egy verset kértetek gyerekekkel kapcsolatban, az hogy kapásból nem megfelelő szerinted az nem engem minősít. Erről írtam korábban, hogy egy vers nem giccsparádé. Tömeggyártott pozitív giccsverseket vártok tömegével? Az én versemben kifejeződik a felhőtlen öröm amit a gyermekek éreznek, ellenben a felnőtkorral, ahol ez a tiszta érzés már nincs meg. A gyerekkor szépsége a felnőttség relációjában mutatkozik meg igazán, amit a virággal kapcsolatos analógiával fejeztem ki. Ha ez nem megfeleló, és nem versenyképes, akkor komoly problémák vannak a költészethez való viszonyotokkal kapcsolatban. Ha egy költemény, az összes költemény csak giccses kép lehet a gyerekorról, új tartalom, vagy mondandó nélkül, mi alapján versenyeztetitek a műveket? Ne vedd személyeskedésnek a hosszú üzenetemet, de számomra ez a hozzá állás a szememben az igazságosságot és a művészetet támadja, ezért muszáj érvelnem.

szederfalu2019. február 21. 20:28

@Angyalka73: igen, kedves Melinda, semmi akadálya.

Angyalka732019. február 21. 18:12

Tisztelt Moderátorok!
E pályázatra megírt versemet tényleg felírhatom a főoldalra, miután ide beküldtem Önöknek?
Elnézést kérek a buta kérdésemért!
Előre is köszönöm válaszukat.
Tisztelettel Melinda

okeanus2019. február 21. 13:10

@Pera76:
"aki filozófiai tanulmányokat folytatott " az pontosan tudja, hogy egy gondolkodást, egy kultúrát megérteni, átérezni más, mint egy bölcseleti rendszert megérteni. Már csak a 'bölcselet" mibenlétének értelmezése miatt is.
A túlvilágról vallott hiedelem pedig hitvita....

okeanus2019. február 21. 13:00

@szederfalu:
Én kérek elnézést, valóban nem fogalmaztam pontosan!

szederfalu2019. február 21. 12:35

@stapi: én mindig a békére törekszem kedves István 🙂

szederfalu2019. február 21. 12:34

@Rozella: köszönöm szépen, hogy szavakba öntötted, amit én nem tudtam jól kifejezni. Hálás vagyok érte ❤️

szederfalu2019. február 21. 12:33

@okeanus: nem mondtam, hogy gyermek vers. És azt sem, hogy azt kell írni.
Elnézést kérek, ha rendre utasításnak tűnt. Nem volt szándékomban.

Pera762019. február 21. 12:18

@okeanus: A haiku, a ballada, oktáva, rondó, stanza, anyegin-strófa stb. sem magyar eredetű, mégis kiválóan beilleszkedett mindenik a magyar költészetbe... És az európaiba is... Más kultúra, más hagyomány a haiku gyökere - ez tény. Én azt gondolom, a haiku az impresszionizmus testvére, persze nemcsak, mint egy pillanatnyi fotó, amit nézünk, amin túllátunk, amivel eggyé válunk, ami elindít bennünk valamit, mozgat, átformál, továbbrezeg valahol benn, hullámzik az állandóban, és aki filozófiai tanulmányokat folytatott vagy a keleti gondolkozás, életbölcselet, tanítások, felfogás tiszta vizéből inni tud, az mindenképpen rálát, beleérez, azonosul a haikukkal is. Gondolkozik... okosodik.
"Az útként művelt versírás előfeltétele nem a zsenialitás, hanem a gyakorlás, amelynek során a hadzsin ('a haiku művelője') akkor képes egyre jobb verseket írni, ha nemcsak a haikut, de saját személyiségét is faragja, alakítja, ennek révén pedig egyre közelebb jut a bölcsességhez." Nemcsak a valahová, valamibe születés határoz meg egy életlátást, hiszen minden japán költőből sem lesz jó haikualkotó. Más ennek a titka. Szerintem. Valahol a megállásban, a gyermeki rácsodálkozás egyszerűségében rejlik a bonyolult, a mostban él a múlt és alakul a jövő, ráérzés, meglátás, bölcsesség érleli az embert a megfigyelés pillanatára. Amikor megfogan egy emberi lény, abban a pillanatban belé kódolják a szülei a halált is - sok ember ezt nem is érti, és egész élete során nem fogja fel, mások haragusznak a szüleikre, a halálra, istenre, a legbölcsebbek pedig tudják, hogy a születés és a halál egy és ugyanaz, és a köztes idő a haláltól a születésig is ugyanúgy vehető, értendő a mindiglétben. Most épp az idő dajkál engem vagy én őt? Meg lehet érteni, ha rájövünk, melyikünk az idő, melyikünk a dajka, melyikünk mindkettő vagy egyik sem...
Egyik embernek pl. az eső sár, hidegség, a másik a csepp hullásában is meglátja a fény árnyékát. Vagy az árnyék fényét.

HAIKU-KOAN

még az sem kizárt,
hogy a céltábla nyilad
útjába kerül

(F.Á.)

Szerintem van igazi európai haiku, igazi magyar haiku, pocsék japán haiku, jaj-ikú meg még minden. Ettől kerek a világ. négyszögletű kerek. :))
Nem akarlak meggyőzni, amúgy, csak más a véleményem erről a témáról, és ez így van jól.

stapi2019. február 21. 12:07

Minden jó, ha a vége jó... Örülök, hogy békésen lecsengett eme dolog.

Az ihletadó vers valóban nem gyermekvers, de ott bujkál benne minden, ami ahhoz kell, hogy ihletet kapjon az ember - akár egy gyermekvers megírásához is. Persze nem ezt kéri a pályázat kiírója, de belefér.
További jó diskurzust, és jó munkát kívánok!

Rozella2019. február 21. 12:06

„ mindenki mást lát bele a versbe. ….
A pályázaton meg szabad akaratukból vesznek részt a szerzők.”

Teljesen egyetértek ezzel, amit szederfalu írt lentebb, és azzal is, hogy a tanárok csakis egy lehetséges értelmezést, látásmódot adhatnak át egy-egy vers elemzésekor, ezzel talán a JÓ tanár példát is mutat az önálló, saját értékelésre és befogadásra…
(Nekem szerencsére kiváló magyar-tanáraim voltak, hálás vagyok nekik, mert nem azt mutatták meg, hogy mit KELL gondolnom egy műről, / megmondva a tutit, azaz, hogy „mire gondolt a költő” , hanem azt, hogy mi abban a műben az egyedi, az érték, a különleges…)

A kiírásban szereplő, gyermekekről szóló vers költészet napi TÉMÁT ad, és nem mást, és ez a téma a gyerekkor. Egy 19 éves fiatalember írta ezt a verset,- nyolc esztendős lányokról gondolkodva. (Ha ma írná, hát valószínűleg 'jóakarói' egy s mással azonnal meggyanúsítanák…)
Amikor József Attila volt nyolc esztendős, ő már túl volt Öcsödön, számos megaláztatáson, nélkülözésen. Visszakerült a Mamához, a családhoz és elemi iskolába járt, vagyis inkább mellé… Nem azért mert lógott, hanem azért, mert keményen dolgozott. Ő maga így ír erről az időszakáról:

„ …volt úgy, hogy este kilenc órakor odaálltam az élelmiszerüzem előtt várakozó sorba és reggel fél nyolckor, mikor már sorra kerültem volna, jelentették ki az orrom előtt, hogy nincs több zsír. Úgy segítettem anyámnak, ahogyan tudtam. Vizet árultam a Világ moziban,. Fát és szenet loptam a Ferencvárosi pályaudvarról, hogy legyen fűtenivalónk. Színes papírforgókat csináltam és árusítottam a jobb sorsban élő gyerekeknek. Kosarakat, csomagokat hordtam a vásárcsarnokban…. ”
Nyilván látta a lányokat akkor is, később is, de hogy ez a konkrét verse milyen érzelmi hatásokra született meg, csak ő tudná megmondani. A jó vers önálló életet él, elszakad valamelyest az írójától, mindenki azt lát benne, amit akar, amit szeretne… Ez a konkrét vers is, van akinek kedves és vidám, másoknak esetleg szomorú felhangos, a messzeségbe vesző, vidám csillagokkal. Mindenesetre talán nem véletlen, hogy Szörényi Leventét is megzenésítésre ihlette, elhoztam ide a zenés változatot is, remélem nem baj, hisz nem mindenki ismeri, és talán segítheti a pályázói ihletet is…:)


https://www.youtube.com/watch?v=yMzfh3POMms

okeanus2019. február 21. 10:53

@szederfalu:
Habár JA 19 évesen írta az ihletet adó költeményt, azért nem mondanám gyerekversnek, sőt arra inspirálónak sem... megnyugtat; hogy "nincs probléma" és hogy örömet szerzett a kultúra.../köszönöm a rendre utasítást./

szederfalu2019. február 21. 10:26

@okeanus: mindenesetre itt most gyermekekkel kapcsolatos verseket kérünk. Ennyi a feladat. De örülök a kulturált társalgásnak is, azzal semmi probléma.

okeanus2019. február 21. 09:15

@Pera76:
Valóban az alap sokgyökerű, a haiku nincs közte, tehát idegenül hangzik, az európai kultúrában még nem fogant és szerintem ez nem is lesz könnyű, ugyanis más kultúra, más múlt és hagyomány. Ettől még később lehet, hogy sajátos szerkezete és hangulata meghonosodik, elmélyül, de addig csak felszínes, üres forma, a magyar líra logikájától eltérő, érzelem-szegény...persze így is lehet élmény...

Pera762019. február 21. 08:01

@raimhol: Itt nem admindöntés van, hanem pályázati feltételek, amiket a kiíró határoz meg - függetlenül nézve attól, hogy a kiíró a civil életben dinnyelékelő, szegedi papucsgyártó, kínai mandarin vagy poetes moderátor - és a pályázaton az vesz részt, aki akar, nem kötelező. Te írhatsz más kitételek szerint verset, ha más a véleményed, de avval nem felelsz meg akkor a pályázati feltételeknek. Ennyi.
Esetleg javasolnám, hogy alkoss pályázatot a saját véleményed, tudásod, akaratod szerint olyan platformon, ahol tudod, és hajrá.

Pera762019. február 21. 07:52

@okeanus: Erre a válaszom röviden az, hogy de. Van sok remek magyar haiku. Régebb hajlottam arra, hogy azt mondjam, hogy haikut nem lehet magyarul átérezni, megérteni, megírni. Ma már az a véleményem, hogy semmi sem csupán igen vagy nem, jó vagy rossz, fehér vagy fekete, ostoba lehettem, ha csak ennyire futotta tőlem, és mai napig sem vagyok túlságosan okos, 😊 a keleti filozófiára, gondolkodásmódra, bölcsességre rá lehet érezni. A mi nyelvünk képlékeny, gazdag a szókincse, hajlékony, csupa zene, de kemény is, ha kell és színes, mindenki annyi színnel gazdálkodhat belőle, amennyit látni képes...
A romanticizmus korszaka lejárt, szerintem erre is épült az irodalmunk, de nemcsak, az ősköltészet a népdalok, regősénekek, mondókák, varázsénekek, igézetek, stb. az alap...
A magyartanárok szerepében egyezik a véleményünk.

okeanus2019. február 21. 06:54

@Pera76:
A magyartanárnak az a dolga, hogy elmondja szerinte mi minden van/lehet az adott versben, szerinte, - mint egy, vagy akár több értelmezhetőséget. A gond akkor van, ha saját véleményét, mint egyetlen elfogadhatót kéri vissza. Ráadásul, néha az is elég ha hagyja, hogy hasson, ha nem racionalizál minden felkeltett érzelmet....
A szonett és a haiku között az is különbség, hogy az egyikkel harmonizál a magyar nyelv, a másikkal meg nem. A szonettet mesterien használja a magyar nyelv és a költői hagyomány, a haiku meg magához töri a nyelvet és a gondolatot. A romantikus hagyományokon épülő magyar líra eddig még nem teremtette meg haiku nagymesterét, pedig azért próbálkoztak vele, pl.: Weöres, Pilinszky, stb

szederfalu2019. február 21. 06:37

@raimhol: ahhoz képest, hogy mennyit beszéltél, küldtél valamit a pályázatra, amit kifejezetten kértünk, hogy ne legyen.
Köszönjük!

raimhol2019. február 21. 00:37

@Pera76: Egyet értek, de én csak arra akartam kilyukadni, hogy egy mély versről ne döntse el senki, még egy admin se azt, hogy pozitív, vagy negatív hangvételű vers-e, és ne annak az adott műnek a referenciájában lehessen csak megírni a saját költeményemet. A legnagyobb műalkotások túlmutatnak az emberi boldogságon, mert a művészet nem a boldogság állandó demonstrációjáról szól, hanem a világnak a leképzéséről egy egyedi formában, ami sokkal összetettebb annál, mint hogy csak pozitív dolgokról szóljon. Filozófiai értelemben a művészet ritkán szól a boldogságról, és a gyerekkor sem csak az elcsépelt pozitív frázisokról kell, hogy szóljon, amit mindenki most összeszed egy csokorba, és leírja. Hogy kicsit magamat idézzem picit ízléstelenül:

"Az anyag halandó és kárhozott,
célja bőven túlmutat az életen.
A művészet halhatatlan, végtelen
íródik a végtelenben éteren."

Pera762019. február 20. 19:27

@stapi: :)
@TURIKARI68: Azt értelmeztem az alanti megjegyzésedből, hogy a haikura pl. nem kéne pályázatokat írni ki magyarul. Ennek alapján el lehet jutni arra a következtetésre is, ha sarkítva néznénk, hogy szonett-pályázat sem kéne legyen magyarul, merthogy a szonett sem magyar találmány. (Amint tudjuk, a szonett édesapja ugyebár Petrarca volt.) Szerencsére a világ nem fekete-fehér, nem sakktábla. (Bár sakkfigurák vannak a világban, pár király, pár ló meg sok paraszt, de ezt majd hadd vesézzék ki a műtősorvosok, én ehhez nem értek, nem vagyok az.)
És szerencse az is, hogy mindenkinek lehet véleménye, ilyen, olyan, olyan alatti - akár, de nincs sablon, amibe mindenkié beilleszthető és nincs egyöntetűség. Hála a magasságos dumnyezónak. Mert akkor minden egyforma lenne, az uniformisokat meg személy szerint rühellem, éljen a pucérság.
Szóval: ez egy pályázat. Olyan, amilyen. Lehet alkotni a megadott intervallumok szerint. (Másképp is, nagyobban, elterebélyesedettebben, de akkor a pályázat kapuján beférni nem fog az adott vers.)
A szabályok meg kellenek. Kellenek a mindennapi életben. Kellenek verspályázatokon. Mert az ember hanem hajlamos a fejetlenségre. A fej nélküli lovasok meg nem evilágiak, ugyebár.
@raimhol: KI kell ábrándítsalak: ez a részlet sok mindenről szól.Röviden: Olvasd el kérlek stapi aranyosságát.
Bővebben: Világ életemben nem szerettem, amikor irodalomórán egy tanár megmondta, hogy egy adott vers miről szól. És ezt érvényesnek gondolom nemcsak irodalomórákra értve. Bárhol és bármikor. Azt a költő, a szerző tudja igazából, hogy mi ihlette, mit rejtett egy versbe, miről szól, mit hogyan jelentet meg, mi, olvasók találgathatunk, beleérezhetünk, rátapinthatunk, mint a mesebeli vak a virágmellbimbóra, mellélőhetünk, mint a virágáruslány, akinek a fehér ló hátsó terméke maradt, szóval. Végül az a jó, hogy nincs egyetlen vélemény semmiről, ami igaz lehet mindenkire nézve.
Én is ezeket a gondolatokat csak a magam alultáplált tükrében láttam, de majd megetetem, hátha bazsalygóbb lészen az orcája.

stapi2019. február 20. 17:50

A versek értelmezése már régi vitatéma. Ha ilyenről jön fel a szó, mindig felidézem Arany János mondatát, aki - amikor a jelenlétében egy fiatal költő elemezte a versét, és azt mondta, hogy: "...amikor a költő a verset írta, azt gondolta, hogy..." - azt válaszolta, hogy: "Gondolta a fene.
Szegény József Attilát meg már nem kérdezhetjük meg. Egyébként lehet, hogy azt mondaná: "Ez csak egy vers."

szederfalu2019. február 20. 17:50

@stapi: így van kedves István 🙂

szederfalu2019. február 20. 17:49

@MaryLance: igen, felmehet a főoldalra 🙂

stapi2019. február 20. 17:47

@MaryLance: Igen, a főoldalon is elhelyezheted a pályázati verset. Én is így értettem.

pete572019. február 20. 16:49

Szerintem igaza van annak, aki azon a véleményen van, hogy: "mindenki mást lát bele a versbe".
Ez (is) a költészet/versírás lényege! Ha nem így lenne, akkor az csak olyan lenne, mint egy "matekpélda", egyetlen megoldással.

MaryLance2019. február 20. 16:22

Kedves Szervezők, a kérdésem a következő lenne, tudni szeretném, jól értelmeztem-e a fentieket,tehát a pályázat eredményhirdetése előtt megjeleníthető az oldalon a vers, amivel pályázok?

eskarita2019. február 20. 13:00

Nekem mindenesetre jót tett egy kis "gondolkodás", ráhangolódás a pályázat indító versre, eleinte túl egyszerűnek tűnt, aztán ahogy összemelegedtem a verssel, jött egyre több érzés, amiben persze benne van az öröm-boldogság, az elmúlás, vágyódás, egy csepp irigység...effélék....

pfbea2019. február 20. 08:50

@raimhol: egyetértek. Az "elárulás" talán kicsit túlzás, mondjuk inkább, hogy "félreértés". Van azért olyan pályázati vers, ami elkapja ezt a bánatos felhangot.

szederfalu2019. február 20. 06:19

@raimhol: mindenki mást lát bele a versbe. Ez te véleményed. Az enyém más.
A pályázaton meg szabad akaratukból vesznek részt a szerzők.

raimhol2019. február 20. 01:06

@TURIKARI68: Egyet kell értenem. A másik gondolatom pedig az lenne, hogy ez a vers ami ihlette ezt a pályázatot, egyáltalán nem kedves és vidám, pedig a versről azt állítják mint példamű. Nem fogom teljesen kielemezni nektek ezt a verset, de:

"Ha sírnak is: csak nevetnek.

Messze vannak, messze vannak,

Mint a vidám csillagok!”"

Ez a részlet arról szól, hogy a költőnek eszébe jutott egy régi emlék a gyerekekről, akikre boldog szívvel gondolt, és még az égő szénről is a szemük jut az eszébe, és az előtte lévő kenyérről is a gyermekek jutnak eszébe, azonban most ebben a pillanatban a költő nagyon rosszul érzi magát, hiszen ezek a gyerekek, amik jelen esetben a boldogság analógiája, messze vannak, ugyan olyan messze mint a csillagok. Az a baj, hogy a költészetet összekeverjük a giccsgyártással, és egy ilyen mély művet is felszínesen értelmeznek mintha ez csak valami pozitív gyermekekről szóló versecske lenne, és úgy érzem, hogy ez a művészet elárulása. Nem akartam senkit sem megbántani a véleményemmel, de őszintén ezt gondolom.

szederfalu2019. február 19. 21:26

@TURIKARI68: nem igazán értem miért is írtad ezt.

TURIKARI682019. február 19. 18:37

Nevetséges az egész, megzabolázni a költői szabadságot!
Keretek közé szorítva futószalagszerűen három műszakban. Ez olyan, mint pl: mit keres a magyar költészetben egy haiku versre kiírt pájázat? A szikra jön magától, ha már az ember gondolkodik valamin, az csak töltelék az igazán nagy művek között.

eskarita2019. február 18. 09:00

Köszönöm a választ! Jogos:-) Csak azért gondoltam, mert olvasva a kiírást, ez a téma egyszer már megihletett, s nem tudom, tudnám e jobban megragadni... de még ihletődöm...

szederfalu(moderátor)2019. február 18. 05:11

@eskarita: bár nincs odaírva, hogy nem lehet, azért egy friss versnek jobban örülnénk! Hiszen az a cél, hogy megmozgassuk kicsit a gondolatokat. Van még rá időd bőven, hátha jön ihlet. Ha mégsem, akkor is ráérsz később is feltölteni.

eskarita2019. február 17. 22:57

Kedves Szervezők!

Az lenne a kérdésem, hogy már korábban az oldalamra feltöltött saját verssel is lehet e pályázni, vagy csak friss, és/vagy erre a pályázatra írt alkotásokkal?

szederfalu(moderátor)2019. február 17. 15:05

Kedves Szerzők!
Nagyon figyeljetek a kiírásban lévő szabályokra! Máris történt egy kizárás...