Az út és a malom
a filozófia
Az út, az élet semmi más, mint a megélt filozófiánk -- áll a blog rövid leírásában.Nem biztos, hogy mindenki egyetért velem. Lehet, hogy az ókori görögökkel sem, akik szerint -- ha a szavak eredeti értelmét nézzük -- a filozófia szép bölcsesség. Attól tartok, hogy manapság az egyetemen a filozófiát tanulóknak nem ezt a definícíót adják, sok olyan filozófus alkotását ismertetik meg, akinek a filozófiájára kevesen mondanák, hogy szép bölcsesség.
A mindennapi gyakorlatban a filozófia alatt a legtöbben azt értik, hogy kinek-kinek az életszemlélete. Mindenkinek van valamilyen filozófiája, ki könnyebben, ki nehezebben veszi az életet, de sokan "csak" megélik azt, nem foglalják szavakba, még szóban sem, nemhogy írásban.Vajon mennyire függ össze a filozófia a hittel? A materialista tudományok szerint két alapvetően különböző dolog. De úgyis felfoghatjuk, hogy egyáltalán nem különböznek, szorosan összetartoznak, és a materializmus is egyfajta hit. Mindegyik tükröz egy életszemléletet.Mondhatjuk-e egy filozófiára, egy életszemléletre, egy hitre, hogy hamis? Pusztán azért, mert aki mondja, a dolgokat másképp látja, másképp hiszi, másféle szemlélet alakult ki benne?Azt hiszem, hogy nem mondhatjuk. Èn csak azt nevezném hamisnak, akinél a hirdetett, a vallott filozófiája ellentétben áll az életével, a cselekedeteivel, mindazzal a másmilyen filozófiával, amit az élete mutat. Ez persze megint csak nehéz kérdés. Azért, mert igen kevéssé ismerjük egymást, keveset tudunk a másikról, könnyen alakulhat ki hamis kép valakiről.Sokan akadhatnak, akik elolvasva a fentieket, rázzák a fejüket: "Nem, nem, nem! A filozófia tudomány! Tudomány, amely ismertet, rendszerez, kategorízál, stb. Nem pusztán életszemlélet, amely egy röpke éltü emberhez tartozik!"Talán ezért áll közelebb hozzám a régi keleti életszemlélet, a taoista filozófia. Az úgy foglalkozik egy pillangóval, hogy csendben álmélkodva figyeli a röptét, míg a nyugati filozófia rabul ejti, megöli, gombostüre szúrva rendszerezi és latin nevet ad neki. Vajon melyik tud a pillangóról többet?
egy tanka a könyvből
Belső malom
Nem sírok, belül
Sem hordom rám szakadó
Bajaim, malmom
Szelektál, gyógyít, kutat,
Készíti a magokat.
Akik szokták látogatni a poet-n a tankáimat, azoknak több vers is ismerős lesz.
előszó a kötethez:
AZ ÚT ÉS A MALOM
Különleges világba csöppen az, akit az első tanka kézenfog s végigvezet egy olyan úton, melyen nem elég szétnézni, rácsodálkozni a tájra, de meg-megállva, ha nem is minden sornál, de minden versnél, el kell gondolkodni a világról, az életről, önmagunkról, megfejtve a művészetének ősi szimbólumait.
-Hol is itt az út?- kérdezheti az olvasó. Az út itt maga az emberi élet, vagy ahogyan a buddhizmus sugallja, az emberi élet célja maga az út. (A taoizmusban a Tao egyenlő az Úttal, de a kereszténység is használja az üdvösséghez vezető út fogalmát.) A malom talányos ugyan, de a verseket elolvasva könnyen rájövünk a megfejtésre. Először mégis játszadozzunk el néhány gondolattal, melyek a kötet soraiban is felsejlenek. Az epigrammáknál is tömörebb tankák soraiban a mikrokozmosz és a makrokozmosz, az ellentétek világa, a pillanat és az abban születő gondolat egyaránt benne van. Itt a körmozgást végző malom jelképezheti az örök visszatérést, a reinkarnációt, a sors vagy a csillagok sarkpont körüli állandó forgását vagy a végzetet is. A lámaizmusban az imamalom az univerzummal kapcsolatot kereső én, a buddhizmusban pedig a szanszára kifejezője. A kötetet végigolvasó rájön arra, hogy az út és a malom valójában az emberi élet és a költői én kettőssége, a szerző és életútja.
A lírai művekben az alkotó saját belső világát, érzelmeit, hangulatát és gondolatait tárja olvasói elé. Legtöbben hagyományos műfaji kereteket választanak, főleg a hangulatlíra lehetőségein belül. A gondolati líra kifejező eszközei kevésbé közismertek. A bölcseleti, filozófikus gondolatok megismerése a nagyközönség számára kevésbé olvasmányos. Így vagyunk a tankával is, melyet az európai irodalomszerető közönség most kezdi megismerni, holott ősi hagyományokon nyugszik. Hosszú évszázadok során a japán költészet legkedveltebb műfaja a rövid dal, japán nevén a tanka volt. A tanka egyszerűen jellemezve 31 morából álló költemény. Az öt verssor moraszáma 5,7,5,7,7. A japán műveltség fokmérője volt a költészet ismerete még a levelezésben is. A hagyományos tanka első három sora természeti kép, látvány megfogalmazása, az utolsó kettő egyfajta filozófikus válasz. Számtalan más műfaj tartozott még hozzá, mint a chôka és a sedôka vagy alakult ki belőle (lásd például haiku, haikai vagy a renga), de a tanka túlélte a legtöbbet, és egyre népszerűbb.
Müller Márta nem véletlenül választotta ezt a költői kifejezési formát. Az eddig megjelent tizennégy verses- és két novelláskötete, nem beszélve a kisregényéről és a drámáiról, tiszteletet érdemlő alkotói tehetségről árulkodnak. A végtelen pillanat apró világai, a meditációk, a haláltól az ujjászületésig a gondolatok hálóit az Univerzumig kiterjesztő ember karcai a huszonegyedik század egyre sivárabb érzelemfalára.
Immanens koherencia jellemzi a tankáit, mert tudja, minden úthoz indulás, ahhoz időpont tartozik, s minden indulásnak ideje van. A szerző ezt az elsőben megfogalmazza, majd az út végén reményt lel a a hit s örök öröm követében, a napsugárban. A „ rövid vers”, azaz a tanka az ősi arisztokrácia wakáiból fejlődött ki, és mindig kerülte a közönségest. Olvasás közben időutazást is tehetünk, mert a lírai énünk az vissza kell, hogy térjen a hatodik századi japán elit érzelemvilágába és kultúrájába. A kokoro és a kotoba, azaz a szív és a nyelvezet összhangja minden egyes alkotásban ott van. Minden sor, minden allegória a természet és az ember örök szimbiozisában értelmezhető.
Nincsen könnyű helyzetben a Kedves Olvasó, aki egy szokványos verseskötetként veszi a kezébe Müller Márta művét. Nem tudok kulcsot ajánlani egyes alkotások megértéséhez. Talán módszert igen, ahogy a Sámán utazásban olvastam: a vers olvasása után csukott szemmel vágj neki gondolataid hegyvölgyének, tengerének, s az egybeolvadt világ választ ad sok miértre. Ehhez kell a misztikus harmadik szem, amikor a másik kettő elől a fátylat letépni nem lehet, de érezzük, hogy a látásért szenvedni kell.
Ne számold, hányadiknál tartasz olvasáskor, és ne csodálkozz, ha vissza-visszakalandozol egy-egy gondolathoz. Ezek a versek együtt az Utazás láthatatlan tükrévé válnak, mely néhol kaján, de rajtunk áll látni a kettős igazság valamennyi oldalát.
Vasszécseny, 2017. február 24.
Pődör György
egy könyv bemutatkozik
Az út és a malom
Az út és a malom egy tankákat tartalmazó kötet.
2017 májusában jelent meg a Dél-alföldi Művészeti Kapocs Alapítvány gondozásában, ISBN száma 978-615-80714-0-6.
Az életünk egy örök útkeresés, éspedig olymódon, hogy az utunk azáltal születik, amilyen döntéseket hozunk, amit kiválasztunk. Ezt fejezi ki a kötet mottója: Az út azáltal lesz, hogy megyünk rajta.
Az út
Út és igazság
Az élet, szép és jó lét,
Nincsenek hozzá
Szavak, teremtő igék,
Csak dzsungel és keresés.
Újra és újra
Káoszban kutat a lét,
Az igaz utad
Sok szenvedésben elért
Múló pillanatnyi kép.