Gondolat a gyermekversekről

Lanor•  2013. október 24. 22:58

Hogyan írjunk gyerekverset?

 

A gyermekvers 

- könnyen tanulható, egyszerű, érthető

- könnyen szavalható, ritmusos, jó zeneiségű

- rímelő, nyelvileg kifejező,

- megjegyezhető, egyszerű, érthető szavakból áll,

- nem túl hosszú,

- valamihez kötődő, vizuális élménnyel társítható, (mozgással, hanghordozással megjeleníthető a szöveg)

- valamit magyarázó, 

- új ismeretet adó,

- figyelemfelkeltő,

- használható játékokhoz,

- vannak benne visszatérő sorok,

- legyen színes a történet, de még mindig életszerű.

 

Figyeljünk arra, hogy mindig a gyerek testi és szellemi fejlettségi szintjének megfelelő verset válasszunk.

Mindig tudjuk, hogy milyen korosztálynak írjuk a verset, és mi a célunk a verssel.

 

Cél lehet:

- mozgásfejlesztés (verssel kísért játékok)

- beszédfejlesztés (nyelvtörők, mondókák)

- új ismeretátadás (természet, környezet bemutatása)

- figyelemelterelés

 

Persze ez korántsem jelenti azt, hogy minden kitételnek meg kell felelnie. 

 

Nem a jól összehozott szókép és alliteráció a fontos, hanem hogy a gyermek szórakoztatónak találja.

A gyerekversek legjobb kritikusa a gyerek. Ha könnyen megtanulja, és szereti játék közben mondogatni, akkor a vers jó, ha napok alatt is csak nehezen tanulja meg, akkor vagy a vers nem jó, vagy nem választottunk a korosztálynak, és tudásának megfelelőt. 

 

Erről egy saját példa: 

Kisfiam kívülről fújja az "Itt van az ősz, itt van újra" verset, majdnem végig, de a tanító néni által feladott pár soros gyermekverset 1 hét alatt nem sikerült megtanulnia, amely ez volt:

 

Év

 

Tavasz, nyár, ősz, tél

Év múlik, évet ér,

Egymást űzi négy testvér!

Egymást űzik, kergetik,

De el soha nem érhetik!

 

Víg tavasz virágöntő,

Koszorús nyár, kalászdöntő,

Az ősz gyümölcsérlelő,

A tél havat terelő!

 


Vajon miért?

 

A gyerekversek legkiválóbb művelői: 

Csoóri, Kányádi, Nemes Nagy Ágnes, Weöres Sándor, Móra Ferenc verses meséi.

 

És végül két kortárs vers:

 

"...Mesére biztatsz, kedvesen, 

mesédet máris megszegem. 

Elnézem kis csipet füled, 

emitt a formás, csöpp ülep. 

Selyemből pelyhek válladon, 

mosolygás édes szájadon..." (Nagy Bandó András: Őrzöm álmodat) 

 

"Felvetted az én cipőmet?

- Hát én miben járjak?

Akkor jársz jól, ha leveszed.

- Rajta! Meddig várjak?

Minden ruhám felpróbáltad,

így nem maradt egy sem.

Nincsen már egy göncöm,

nincs, mit már felvennem..." (Aranyosi Ervin)

 

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Steel2013. október 25. 11:03

Informatív, hasznos gondolatok. Biztos, hogy nem mindegy,
hogyan és mit írunk, pláne ha gyerekeknek szól.

Lanor2013. október 25. 08:44

:)

Törölt tag2013. október 25. 05:22

Törölt hozzászólás.

hextorini2013. október 25. 00:18

Ari :)))

Lanor2013. október 25. 00:11

:) Semmi gond, örülök neki! :) Szerintem nem önkényesen, hanem valahonnan kiollózta a szöveget, de rá fogok kérdezni.

Az én kisfiam ezt a versemet szereti nagyon:
http://www.poet.hu/vers/81467
Jó éjt! :)

hextorini2013. október 25. 00:09

A tanító néni tette bele önkényesen a két sort? hm... érdekes...

hextorini2013. október 25. 00:08

Ezt ma írtam, a fiam már betéve tudja. Kivéve az utolsó sort. Az nem jut soha az eszébe. Hogy miért? Mert baromira nem oda illő, értelmetlen is kissé, de a d betű miatt bele kellett tennem.

Zordon tájon
Oltott ágon
Áspis ékszer
Rezgi hétszer
Drága élted

Jó éjt, bocs hogy teleszórtam az oldalt a kommentjeimmel. :)

Lanor2013. október 25. 00:05

Csanádi Imre: Négy testvér (de nem felel meg annak teljesen, amit a tanító néni kiadott... ) valószínűleg kiemelte valahonnan.
Az eredeti vers így hangzik:

Csanádi Imre:
Év múlik, évet ér ...

Év múlik, évet ér,
egymást hajtja négy testvér:
víg tavasz, virághintő,
koszorús nyár, kalászdöntő,
ősz, gyümölcsérlelő,
tél, havat terelő.

A behelyezett két sor, teljesen megbontja a vers ritmusát... :(

hextorini2013. október 25. 00:02

Petőfi, nos, ő dalol. Minden verse egy dal. Még a komoly témájú forradalmi versei is. Ő A Költő. Akármelyik versét megtanulja egy kisgyerek könnyedén.

hextorini2013. október 25. 00:00

Igen arra gondolok. És nem csodálom!

hextorini2013. október 25. 00:00

Mit akar mondani?
Hallottam már ezt a verset, nem tudom ki írta, nem emlékszem, ez így kompakt vers? Vagy kiragadtál két versszakot?
A második versszakban felsorolja az évszakok jellemzőit. Nem kapcsolódik stílusában az első versszakhoz. Sem dallamában.

Lanor2013. október 25. 00:00

Mármint az Év-re gondolsz? Szenvedtünk vele 2 hétig, máig nem tudja az egészet. Nekem is 4 napba tellett a 9 sor megtanulása.

hextorini2013. október 24. 23:58

Olvasd el a verset amit beraktál. Számomra is megtanulhatatlan. Hiába a játékos szöveg, nem sodor.

Lanor2013. október 24. 23:57

Szerintem az is fontos, hogy tudja kötni az életében valamihez... :) Persze a ritmus nagyon fontos, nem véletlen, hogy a legtöbb gyerekvers 8 vagy felező 8 szótagszámúak... :)

hextorini2013. október 24. 23:52

A zeneiség és ritmus a legfontosabb. Ha az nincs meg, az életben meg nem tanulja.

Mikijozsa2013. október 24. 23:45

Minden vers gyermekvers, ha egy gyereknek olvassuk fel, akinek sok gyereke volt, az tudja, hogy a gyermek szinte mindent ért, akinek meg egy sem volt annak meg hiába adunk tanácsokat, érdekes írás

Lanor2013. október 24. 23:41

Viszont a rímelése, ritmusa, játékossága, mindkettőnek megfelel. :)

Lanor2013. október 24. 23:40

Igazából annak vannak sorolva! De abban igazat adok, hogy nagyon meg kell mindkettőnél választani, hogy milyen környezetben hangzik el. :)

Holdontul2013. október 24. 23:26

Szerintem a két kortárs vers nem gyerekvers.