Egy laikus művészetelmélete-töredékek

csp01•  2018. január 1. 15:27

Ez csupán egy régebbi , kezdetlegesebb és hiányos változat .Az újabb fentebb olvasható,címe:Egy laaikus művészetelmékete-töredékek.   2 

1.A művészet hagyományos megfogalmazása :tárgyak,szövegek,illetve ezek létrehozása,amely tárgyak,szövegek a szemlélőből , olvasóból esztétikai élményeket váltanak ki .
 Én úgy mondom:a művészet 1.a művészetiség szándékával alkotás,alkotása valaminek , bárminek.Az embernek van valami elképzelése arról,mi a művészet, mitől művészi valami és ilyesmit akar létrehozni,pl.megrajzolni,megírni,megfesteni,kifaragni stb. ami az ő művészet-definíciójának megfelel.2.a művészetiség jegyében történő szemlélése valaminek,akárminek.Műalkotásként állunk hozzá,így próbáljuk értelmezni.Valami művészi értelmet keresünk benne.
Speciális,sajátos,művészi értelmet bármiből ki lehet hámozni.
(...)
2.Az (igaz) művész a műért alkot.A mű,az a mű,ez a mű is legyen.
Az (igaz) művész nem mondja , hogy ő tehetséges. Akár nem is kérdezi és semmiképp sem vágyik rá.Ugyanígy nem vágyik (el)ismertségre.Egyszerűen csak alkotja,ami jön,ami van,úgy,ahogy jön .Nem mondja,hogy művészileg értékes.Miért mondaná?
  A művész azért alkot,hogy a mű legyen .
  Az ember azért nemzzen és szüljön,hogy az a másik ember legyen.Nem azért,hogy ő (édes)anya,(édes)apa legyen.
 Az ember ne azért fessen,írjon,rajzoljon,komponáljon,hogy Művész , hogy művész legyen,lehessen,legyen.A művészesedés melléktermék (legyen).
3.A művészet és a művészeti élet kapcsolatáról:a művészet igenis kivehető belőle,elszakítható tőle.A művészeti élet három komponense az alkotó,a mű,a befogadó.Ne keressük a művészet lényegét se az alkotó-mű,se a mű-befogadó,se más viszonyban.A művészet a műben lakozik,rejlik.
  Elutasítandó az a felfogás,miszerint a soha senki által nem ismert műalkotás nem műalkotás. Utasítsuk el.A művet lehet elolvadni,meghallgatni,megnézni,stb.,lehet és miért ne kellene is?De a mű létezik nélkülük is .
  A mű elsődlegesen tehát nem a Hatás,amit tesz,tehet a közönségre.Nem a katarzis.Hogy hasson és hat-egy lehetséges eredménye  Benne foglaltatik ez,ennek lehetősége esszenciájában,adott ez léte lehetőségében.Azonban nem,NEM ez művészetisége forrása.
  A mű első számú,bizonyos szemszögből egyedüli létformája a sajátos,speciális,művészi tartalom sajátos,speciális,művészi formában.Az alkotó személyétől teljesen függetlenül,az alkotói indítéktól és az alkotói szándéktól teljesen függetlenül  , a befogadó , bármely befogadó bármely értelmezésétől teljesen függetlenül.
  Az alkotó mint a mű létrehozója hallatlanul fontos.Minden mű nyilván tükrözi alkotóját,annak világát,korát,életkörülményeit,érzés-és gondolatvilágát.De képzeljük el más által megalkotottnak vagy spontán keletkezettnek.
4.A művészet rendkívül lényeges funkciója a "megtörténtetés".
Természetesen minden egyes műben vannak események,amelyek egyébként nincsenek,csupán ebben a műben.Itt ezt érsük szigorúbban.
 Valamely különleges és pozitív és szükséges és világtörténelmi történés , tett,ami akár nem is volna képes "máshogy" végbemenni.Művészetileg lehet és legyen.Konkrét példával:
         A kozmóz
         kinyújtóz.
         Feláll és 
         nem csuklik
         szét-össze,
         sem vissza.
     (Címet adj neki te.)
  Nem képvisel irodalmi értéket.Nem képvisel történeti,irodalomtörténeti értéket sem.Ne mondd,tudom jól.Mégis,mire jó?Íme,a világegyetem megszemélyesítése,amint létrejön és öröklétez.Az ősrobbanás,az abszolút kezdet mint tudatos cselekedet és mint örökérvényű cselekedet.Sosem csuklik szét,össze,vissza,nincs ősroppanás,pusztulás.Nincs.
  Mindez legalább így,ilyen formában megtörtént,megvalósult.A művészi érték teljes mellőzésévek (is).
 5. Szólni kell a szereplőről .A műalkotás szereplőjéről.Tágan értelmezendő ez a fogalom.Egy műalkotás szereplője minden és mindenki,ami és aki előkerül benne,bármely minőségben,bármely szerepben,bármely vonatkozásban,bármely terjedelemben.
  Része,részese (egy) műbek, magának a művészetnek,művészetbe foglalt,művészi értelem kifejezője,művészi cél eszköze.
  Ahogy írtuk,tágan értelmezendő.Pl. az Odüsszeiának szereplője nemcsak Odüsszeusz , Kirké, Héra ,de pl. ugyanígy a hajó, Odüsszeusz hajója, a phaiákok hajója, a hajó és a hajózás is .
  Az Egy gondolat bánt engemet szereplője a világszabadság , a sír , aminek a hősöket adják...


   Minden legyen szereplő , szereplője valamely,bármely műalkotásnak.Minden legyen "megművészett". Megfestett,megírt,megzenésített ... Stb.,igen.A művészet képes,köteles mindent magába emelni,olvasztani-forrasztani,építeni.Mint fő - és mint mellékszereplőt.
  Előbbire példa:
                 Ő


Épp te.
Mért ne?
Élve és halottan,
csöbdben és hallottan.
Álldogálva ülsz le.
Zöldesz és fehérlesz.
Mindörökre ámen?
Ám ki nrem halsz , már nem.
Történsz és történtetsz,
semmiből lerombolsz,
mindenből építesz.
Kész az óceánod,
benne nő a város.
Lélegezni nem kell,
élni és továbbni,
minden ennyiből,de 
egyszer és örökre.
Te.
Ő-behelyettesítve a helyére minden.Mindegyik.Én,mi,te,ti,maga , önök, a fűszál,ez a ceruza , Adolf Hitler.Aljotandóak és alkottassanak mindent leíró,tartalmazó művek!
   A szereplőség minden létezőnek, létüknek értelme és célja.
  Programunk legyen a mindentművészetbe (is)!
6.Az irodalomban :tulajdonképp csak két műnemről kell beszéljünk.Az érzelmeket,gondolatokat,benyomásokat kifejező líráról és a történeteket elmondó,elbeszélő cselekményes epikáról.Mindkettő verses és prózai formát is ölthet.A dráma nem önálló műnem,az epika egy ága , esemény(ek sora),jórészt a szereplők dialógusai által,a szerző a szerzői utasításokba szorulva,húzódva.
  A hagyományos hármas műfaji felosztásban két szempont keveredik:tartalmi és formai.A fenti osztályozásban az elôbbi a kizárólagos.
 Érzelmek,eszmék ábrázolása versesen vagy prózaian:líra.
 Történések,cselekvések ábrázolása versesen vagy prózaian ,szerző és/vagy a szereplők szájából :epika.
7.Hogy él az irodalom a köztudatban?A mindennapi,"való" élettől távol eső,felette álló valami .Kevés kiváltságos ember műveli,művelheti,kell,hogy művelje,értheti és érti és kella,hogy értse.
  Az író nem mosakszik,nem kertművel,nem vásárol be.Bezárkózik a verslábakba,a verslábaiba , mert szigorúan csak verslábakon jár! a költői sóhajai közé és távol a köznapoktaól és a közemberektől írja a remekeit.Nem! És ne!
 Az irodalmat életközelbe kell hozni.Hoznunk.Úgy írjunk,hogy az bárki,a leg- és legeslegirodalmiatlanabb ember szájából is elhangozhasson!
  Kerüljük az és s formáját.
  Kerüljük az Oh! felkiáltást.
  A legköznapibb szavakat és kifejezéseket követeljük!
  Van aki ebben az "igazi" , a művészi nyelvű irodalom lealacsonyítását,elárulását,megbecstelenítését-kigúnyolását látná,látja.Talán valahogy nem is téved...
  Én azt mondom:természetesen legyen és maradjon meg ez a "művészi nyelvű" irodalom.S,hajj stb.


  Nem az író menjen el vásárolni,álljon neki ablakpucolni,ne,helyette az eladó,a szerelő a  kukás kezdjen el verselni, drámaírni.
  Nem verselve sétálni,hanem sétálva verselni.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

csp012018. január 2. 09:33

@Mikijozsa: Én is ebben bíznék... :)

Mikijozsa2018. január 2. 09:31

@csp01: kialakul, szerintem, nem kell erőltetni :)

csp012018. január 2. 09:29

@Mikijozsa: Köszönöm,hogy olvastad.Igen,a művészetet rendkívül különlegesnek iszik(hisszük?),de valójában meghökkentően és hihetetlenül egyszerű.
Egyébként ezek csak kósza gondolatok,hiába próbáltam,nem sikerült őket egységes egésszé összeállítanom.

Mikijozsa2018. január 1. 16:03

szép - átfogó munka, hihetetlennek is titulálhatnám, hát mert - hogyan is lehet a művészet ennyire bonyolult - ugyanakkor mégis az egyszerűség az, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy művészi amit alkot a művésznek nevezett alkotó...
csak semmi képzavar,
az alkot aki igazából nem akar
csak semmi mesterkélt ürügy
a művész az, nem örült... stb.
nekem nagyon tetszett, köszi az olvasást, BÚÉK