Szakácskönyv (részlet 1.)

denton•  2020. július 16. 08:30  •  olvasva: 350

A Zsír

Jónépek!

Meglepő tény, és nem szerepel a Nemzeti Alaptantervben, de gyakorlatilag minden ismert világvallás szent könyve eredetileg szimpla szakácskönyvnek indult.

A kedves, hitetlen olvasó üsse fel nyugodtan mondjuk a Bibliát, meglepődve fogja tapasztalni, hogy Mózes miközben slattyogott lefelé a Sinai-hegyről részben egy kissé hiányos, ám isteni receptgyűjteményt kalapált/vésett a táblákba. Jaaaaa, igen, ezzel kezdődik a mű. Az isteni jelző emitt szó szerint értendő, tekintettel arra a tényre, hogy maga Isten (leánykori nevén: Jahve) diktálta a főként tiltásokból álló könyveket a tengerszétválasztó műszaktól megviselt öregnek. Mármost példának okáért az 5. könyv 80 százaléka az ókori zaba szabályait tartalmazza.

A világ zsidósága bizonyos parancsolatokat könnyedén betart, pl. a mai napig relatíve kevés a halászsas-körvadászatok száma, az említett madár ugyanis nemcsak tisztátalannak minősül (az Úr szerint), de baromi ritka is (a Természetvédelmi Világszövetség szerint). Plusz persze ragadozási ösztönből kifolyólag nagyon bánt, ha bántják, és ez – főként a nagyvárosi zsidó értelmiség számára, aki hozzá van szokva a Lidl-ös és Tesco-s csirkéhez – kifejezetten releváns szempont.

Mai szemmel, illetve ízlelőbimbókkal megáldott nyelvvel picit érthetetlen az alábbi rész: „Semmi holttestet meg ne egyetek; a jövevénynek, a ki a te kapuidon belől [van], adjad azt, hogy egye meg azt, vagy add el az idegennek, mert szent népe vagy te az Úrnak, a te Istenednek. Ne főzd a gödölyét az ő anyja tejében  Jó, a holttest okés, nem kíván résztelezést, Salamon töke sem azért volt fényes, mert zacsimetszés után tisztára nyalták valamelyik jeruzsálemi afterpartin fogpiszkálóra tűzött falatkaként. Viszont hogy a tejes gödölyére miért rágott be a mindenható, azaz miért nem lehet laktózzal megbolondítani az anyakecske dedjének húsát, nos, ez a mai napig nem világos. Egyes hermeneutikusok (értelmezők) általános vélekedése szerint a tejet és a húst MINDIG külön kell választani, ami a kóser konyhát illeti. Node nana! Kifejezetten gödölye szerepel a Zírásban és kifejezetten a saját anyja teje tiltott… szigorúan véve. Mondjuk amúgyis macerás lenne a kaja, hiszen egy kecske naponta úgy másfél liter tejet ad, ha nagyon sztahanovista, azaz egy pufókabb gödölye főzéséhez kábé három napig kéne fejni szadista tekintettel a szülési depresszióval egyébként is küszködő anyucit.

Dádá jár a büdösbanka (bármi legyen is Károli szerint a szerencsétlen jószág) a szarka, a denevér, keselyű, sólyom, bagoly, kakukk, karvaly, illetve a hasadt körmű állatok közül a nyúl és disznó fogyasztásáért is. Stb. Némi könnyebbség a tilalom betartása kapcsán, hogy a jelenkori természetvédelmi jogszabályok is nagyrészt szankcionálják a felsorolt állatok elejtését, illetve – szintén egy nagyvárosi zsidó értelmiségi – akkor se tudna megkülönböztetni egy karvalyt egy sólyomtól, ha folyamatosan verik a fejét egy keményborítású Sorstalansággal. Lássuk azonban a kevésbé mázlis disznót.

Ezzel kérem tisztelettel elérkeztünk a lényeghez, a tradicionális magyar konyha alapanyagához, a zsírhoz. Ugyanis ha valaki ma betéved a boltba, avagy kedvenc henteséhez és zsírt kér, az bizony kimondatlanul is disznózsírt jelent. Mivel e sorok írója eddig burkolt, de kedélyes antiszemitizmusának hódolt, érdemes kiemelni, hogy az iszlám a disznóalkatrészek tiltását egy az egyben kopizta az Ószövetségtől, s applikálta a Koránba. Mit jelent ez? Hát csak annyit, hogy egy kiló disznózsírral bizony két legyet – kisebbséget - is üthetünk, a szó átvitt és valós értelmében, egy csapásra a szokásos vidám, hétvégi pogromon. (Jelzem, a rasszista, a kereszténygyalázó, és a többi világvallást-eszmét fikázó rész később következik.)

Tehát a zsír. Ha és amennyiben időnk engedi, ne vegyük a zsírt, hanem süssük! Igen, igen, sütni kell, ugyanis így készül alapjáraton. Rászánva egy délelőttöt, hónapokra el tudjuk magunkat látni zsírral – ami jóval finomabb a boltinál, és olcsóbb is. Nem szabad elfelejteni, hogy a sütés során nem pusztán zsír keletkezik a frappánsan zsírnak valónak (ZSV) nevezett alapból, de tepertő is, ami amúgy sznobul, pestiül és affektálva: töpörtyű.

Következzen a recept:

 

  •     Végy a hentesnél minimum kb. 3-6 cm vastagságú, 80-90 %-ban NEM bőrös zsírnak valót. Ha így mondod, tudni fogja. Ha nem, akkor keress másik hentest, vagy válts tájegységet, univerzumot. Táblában adják, és úgy néz ki, mint egy nudista szalonna, amelyik a büdös életben nem napozott. 5-6 kiló elég első blikkre, ez köbö 800 forintos kilónkénti átlagárnál úgy 4000 jó magyar forintot kóstál.
  •    Fogj egy bazi nagy fazekat (bazi nagy = 10 liiteres minimum) és önts bele 3 deciliter vizet. Egy átlagos ivópohár kettő decis, tehát másfél pohár szükséges az edénybe. Ritka hülyén néz ki a kevéske folyadék nagyobbacska eszcájgban, ellenben szükséges nehogy leégjenaz elején az egész hóbelevanc, úgyhogy lépj túl rajta. Más. Azért szükséges a nagy edény, mert a zsír hajlamos bayerizálni, azaz fröcsögni. Az meg fáj, mint egy halászsas karmolása a Gázai övezetben.
  •     Kis lángon – kis fokozaton – és nagy sóhajjal indulj neki a sütésnek, nyugi, ott fogsz dekkolni mellette alsó hangon 2-3 órát. Ugyanis ott kell ácsorogni, toporogni bizony szaró galambként, ellenkező esetben leég a végeredmény.
  •    Mikor a víz alatt belőtted a hőt, az előzőleg összekockázott ZSV-t öntsd bele a fazékba, és markold meg fakanalad. Még valami: egy kocka akkora legyen, mint egy gyufásdoboz fele, ifjabbak kedvéért: mint egy fél USB-C gyorstöltő. Nem, nem vezetékkel együtt. Ez a méret azért jó, mert körülbelül ugyannyi tepertőt fogsz kapni súlyban, mint zsírt. Természetesen ha valaki több tepertőt szeretne és kevesebb zsírt, akkor nagyobbra szabdalhatja a ZSV-t, ha meg fordítva, akkor trancsírozza nyugodtan kisebbekre.
  •     Az első tíz percben nincs más dolgod séfként, mint picit aggódóan fütyörészni, bontani egy hideg sört, vagy melegebb rozét. Fedőt ne tegyél a fazékra. Egyrészt nincs mit titkolnod, másrészt könnyebben leragad. Harmadrészt nem tudod kavarni.
  •     Ezután óvatosan kavard, forgasd át alulról felülre a kockákat egyszer, majd pihizz két-három percet megint. Ismét kavarás, ismét várakozás és/vagy sörborpálinka. Az alkohollal óvatosan… hajlamos hamar elfogyni a dög.
  •     Ezt a nem túl felvillanyzó tevékenységet – kavar, vár, kavar, vár - folytasd úgy másfél óráig, néha az izgalom kedvéért önts alá egy-egy deci vizet, amennyiben érzed, hogy ragadna le. Türelmetlenebbek feljebb vehetik a gázt, fokozatot, de ez esetben a kavarás gyakorisága is exponenciálisan nő.
  •      Másfél óra után egyre több lesz a folyékony zsírocskád, és törpévé kezd válni minden egyes kockád. Ez az a terminus, mikor belép egy félszeg, általában meglettebb családtag, és sértődötten rákérdez, mi az ejakuláló lófaszért nincs benne pörc. Gyilkos mosollyal mutassunk a tálra a mosogató mellett, és halk, sorozatgyilkosos hangon hívjuk fel a figyelmet a benn vigyorgó kettő darab, úgy 10 x 10 cm-es félig bekockázott, bőrös ZSV-re. No, ez a pörc. Nem pedig a hódmezővásárhelyi időegység.
  •      Dobjuk ki a konyhából a kibicet, a fazékba pedig be a pörcnek valót. Ez egy igen kényes pillanat, s nem pusztán a prognosztizálható családi mosolyszünet miatt. Ugyanis ha korábban teszed be a pörcnek valót, akkor kavarás közben úgyis szétmegy, ha meg későn, akkor nem sül ki. Empirikus úton bizonyított, hogy a másfél óra az ideális időpont. Egyéb időszámítás szerint a negyedik üveg sör után, vagy az első üveg rozé kukába kibaszását követően.
  •       A sütés vége, azaz a két óra, a kritikus időpont. Ekkor már elviekben aranybarna színt ölt fel a töpörtyű, és kivéve egyet a fazékból, majd egy villával nyomkodva nem ad ki annyi zsírt, amennyi beteríti a kenyértartón dekkoló, félszemű macskát. Ha és amennyiben habfehér marad, akkor az két dolgot jelenthet. a) A zsírnak való olyan nyomorult disznóból lett kibányászva, ami egész életében nem látott kukoricát, moslékot, urambocsá makkot, viszont annál több hallisztet, antibiotikumos tápot, s egyéb merőben disznótlan kaját. Ekkor két-három evőkanál tejjel csalhatunk, amit nagyonnagyonnagyon óvatosan csorgassunk a fazékba. Ettől a feljavítástól megpirul a tepertőnk. b) Tovább kell sütni. Nincs mese, az alapanyag totál fasza volt, csak berúgtunk és elnéztük a vekkert.
  •    Végezetül zárjuk el a gázt, fém tésztaszűrővel kotorásszuk ki a tepertőt, és – ez csak opcionális – krumplinyomóval préseljük vissza a fazékba a zsírt. Nem muszáj persze a préselés, ekkor nagyobb tepertőket kapsz, de lecsöpögtetni mindenképp szükséges őt is. Borítsuk ki egy papírtörlővel bélelt tálba a teljes mennyiséget. Legeslegeslegvégül bödönbe, vagy valami nagyobb edénybe öntsd át a zsírt,, s tedd hűvös(ebb) helyre.

Mit is kaptál a négyezer forintodért? Másfél-két kiló tepertőt és legalább három liter (kiló) zsírt. Matekozz. Megéri.

Érdekességképp megjegyzem, hogyha valami, akkor a tepertő biza hungarikum. Rajtunk és pár elvetemültebb kelet-európai népen kívül mindenhol „emberi fogyasztásra nem alkalmas élelmezési melléktermék” a kereskedelmi vámtarifa besorolása szerint. Hát na. Tudják is ezek a mindenféle nációk mi a jó… butuskák.

Kötekedő olajpártiak kedvéért még néhány gondolat az „egészségtelen” zsírról. Megvan még a kilencvenes évek nagy tojásmizériája? Dietetikusok, táplálkozási szakértők, egészségügyi szakemberek, korabeli megmondóemberkék vitáztak a médiában évekig arról, hogy a tojásfogyasztással csak óvatosan, mert a koleszterin ROSSZ dolog. Aztán mintha jatagánnal vágták volna el az egészet, kiderült, hogy van jó és van rossz koleszterin… és mit ád isten (vagy Jahve), speciel a tojás kifejezetten a JÓ koleszterent tartalmazza.

E sorok írója azóta szkeptikus az ilyen és ehhez hasonló, gyanúsan csak az aktuáldivatot követő ökörségek feltűnése kapcsán, és bizony ma már az is kiderült, hogy mind telítetlen, mind telített zsírsavakra szüksége van a szervezetnek. Szóval Atkins-Norbi-Paleo stb. ide vagy oda, a zsír egyszerűen életünk része, nem hanyagolható. (Mondjuk amúgy sem hiteles teszem azt a trendi influenszer hölgyemény, mikor a zsírt ördögtől valónak titulálja, miközben kétpofára zabálja amúgy a barinőkkel a franciakrémest a blikkes lesifotón.)

Az sem szabad elfelejteni, hogy bizonyos ételek ugyan elkészíthetők olajban, csak akkor ne nevezzük annak, ami. Pörköltlapot példának okáért már csak azért is érdemesebb zsírban elkészíteni, mert maga a hús is állati eredetű, így a kiegyensúlyozott ízvilág nem csak amolyan levegőben lógó kifejezés marad, hanem értelmet nyer. Finomabb és pont.  És ha már bizonyos ételek… próbáltál már kedves olvasó olajos kenyeret enni zöldhagymával? Hát nem. És zsírosat? Na ugye. Ennyit a teljes helyettesíthetőségről.

Az olaj szerepéről, és valódi szükségességéről a következő fejezetben. To be continue...

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

okeanus2020. július 20. 22:06

@SirGarhem:
Ifjúk szent kérkedő!
Tőlem lehetsz katolikus, vagy Jehova, református, vagy baptista és abban hiszel amiben csak akarsz, ahogyan a Laposföld-hívők is szabadon elmondhatják nézeteiket...nem az IGAZSÁGOT, hanem a véleményüket....de ha lehetne kérnem ne akarjanak mindenki mást is meggyőzni!Ahogyan te sem!
Ha érveket szeretnél azt is írhatok: Ha Isten az abszolút tökéletes, akkor hogyan alkothatott tökéletlen világot? Ha ő mindenek megteremtője, akkor őt vajon ki teremtette? Van gyalázatosabb és véresebb történelem, mint az egyházak vallásháborúkkal zsúfolt történelme?
Ha pedig neked a Biblia csak tiszta igazság, mert isten szava, akkor van még mit tanulnod erről a könyvgyűjteményről..de hát időd van elég....kérdés; hogy fel tudod e fogni ésszel?

denton2020. július 20. 17:14

@SirGarhem: Kedves Krisztián, őszintén megmosolyogtatott hozzászólásod, s nem pusztán azért, mert az apologetika ifjú élmunkásaként ennyire részletekbe menően próbáltad cáfolni állítólagos tárgyi tévedéseimet. Az is halk kuncogásra ingerelt, hogy írásodban mennyiszer kerültél ellentmondásba önmagad érveivel.:)

Mocorog bennem a bugyratlan kisördög, mégsem szeretném ezt a vitát továbbvinni, ezért tételesen nem reflektálok, amúgy jópofán cuki válaszodra. Erre kérlek téged is. :)

Ugyanis lassan nemhogy kiöntjük a dedet a feredővízzel együtt, de hókon is nyomjuk egy igényes AMO szappannal. Értem ez alatt, hogy a blogbejegyzésem még mindig a ZSÍR-ról szól, és nem venném a lelkemre - tudod, ami fekete, mint Belzebub popója - hogy mimikrizőbb olvasóim esetleg elvesszenek a hsz-ek dzsungelében. S ezáltal éhen vesszenek, mint egy jeruzsálemi call centeres, aki nem talál elfogyasztható halászsast két zsidó-arab háború között. 5 Móz. 14.12,, Juv. 1.30 és Laz. 6.00 - upsz, bocs, az utolsó kettő a tippmixem oddsai a mai olasz bajnokira.

Két gondolatot azért engedj meg nekem. Az első arról szól, amit úgy hívunk: humor. Több komponensű játék ez, tartalmazza többek között az iróniiát, a szarkazmust, sőt a cinizmust is. Ezek elsajátításával többre viszed majd az életben. :) Tudod volt egy nagyszerű humoristánk, akit Királyhegyi Pálnak hívtak. Még az őskorban élt, az iphone-ok és az Instagram előtt, de már Mózes után azért. Később jól megölték szegényt egy koncentrációs táborban, ahol amúgy szintén a humor segítette a foglyokat. Ismert idézete az "Akinek humora van, mindent tud, akinek nincs, mindenre képes." Ez egy nagyon fontos ige, ha szabad így neveznem. Ugyanis nemcsak azt jelenti, hogy vagy VAN humora valakinek, vagy NINCS, de azt is, hogy határok nincsenek. Senki által. Minden és mindenki pellengérre állítható. Még az ilyenolyan szentírások is. Még az istenek is. És igen, a klérus, a halászsas és a fuvolatanárok is. Bizony. :) Viszont nem attól válik valami szükségképpen humorrá, mert szmájlit rakunk a mondat végére. Mint én most nem.

A másik fontos dolog. Ez egy amatőr irodalmi oldalra földobott szakácskönyv. Nem, nem egy tudományos értekezés egy atomfizikai szakfolyóiratban, aminek az utolsó névelőig egzaktnak kell lennie. Szóval ennyire komolyan ne vedd se a százalékokat mózesileg, se a többit. :)

Még egyszer köszönöm a hozzászólásaidat, a végleges nyomdai verzióban majd figyelembe veszem ellenvetéseidet. :)

SirGarhem2020. július 20. 14:56

@okeanus:

Óh, szent együgyűség!
/Husz János/

Hogy @denton szavaival is éljek, igazi felüdülés, hogy Torquemada után bő ötszáz évvel még élnek ilyenek.😆 Sajnos szegény inkvizítor uraság nem végzett jó munkát. 😅😂

Sajnálom, hogy nem szolgálhatok több életévvel, de hogy idézzek egy magát minden bizonnyal bölcsebbnek és élettapasztalattal gazdagon megáldottnak vélő embertől, a kevesebb több és jobb is.😆😉

Ez már nem az én harcom, nem tudom, hogy miből gondolod azt, hogy katolikus vagyok.😅 Azonban bátorkodok arra tippelni, hogy nem csak rájuk értetted ezt.😕

Ennyi előítélettel szemben csak hálát adhatok Istennek, hogy nem éltem még ennyit. 😇😣Részedről rendben van, hogy demagóg módon kijelentesz dolgokat, de ha valaki világosan kifejti a véleményét észérvekkel alátámasztva, akkor az csak bigott lehet. 😤😧

Úgy látszik a liberális világ csak addig terjed, amíg ti jutottok szóhoz.😦 Nyugodtan kijelenthetsz ilyen oktalanságokat, lévén nagy az Isten állatkertje, 😆😉de ha azt akarod, hogy komolyan vegyenek, akkor kérlek, vedd a fáradtságot, hogy állításodat alátámaszd érvekkel.

Én abból indultam ki, hogy ami a Bibliában van, az Isten kijelentése és igaz. Ez alapján igazam van, vagy ha nem, akkor győzz meg az ellenkezőjéről. Az egyházszervezet pedig nem tökéletes. Kérlek bocsáss meg, hogy az egyház tökéletlen emberek gyűjtőhelye. Ha nem lennénk azok, nem lenne szükség rá. Az azon kívül levőkkel szemben azonban nagy reménységünk van. Megjegyezném még, hogy a látható egyházban tényleg lehetnek és sajnos vannak is visszaélések és elszomorító esetek, de ez nem érvényteleníti Isten üzenetét. Krisztus egyháza, papsága, népe szent, semmi jogod nincs gyalázni.

És igen, sajnos néhány képmutató álszent miatt gyalázzák Isten népét,😡😓 de mindezek és az Istennel perlekedő emberek elveszik méltó büntetésüket magukban. Isten azonban türelemmel hordozza a harag eszközeit (Róma 9, 22) és felhozza napját igazakra és bűnösökre egyaránt (Máté 5, 45).

Sajnos sok a pióca, de úgy látom, hogy nem csak az egyházban akadnak ilyenek.

Veled ellentétben én elfogadó vagyok más vallásokkal szemben, te pedig hozzászólásod alapján bigott ateista, egy megkeseredett életű hívő, vagy egyszerűen balga vagy.

Én is csak azt tudom mondani neked, hogy az emberi butaság végtelen. Nem áll szándékomban kioktatni téged, nem mondtam azt, hogy el fogsz kárhozni, és azt sem mondtam meg, hogy mihez kezdj az életeddel, higgy amiben csak akarsz, de én még mindig nem nevezném magam bigottnak vagy vallásosnak. Ha hívőnek nevezel, azt büszkén vállalom.😊😇

"Élet forrása az értelem annak, akinek van, de a bolondot még inteni is bolondság" (Példabeszédek 16:22).

Minden jót kívánva:
Krisztián

Ui Nem állt szándékomban apológiába bocsátkozni, de úgy látszik most mégis erre volt szükség. Elmondhatom, hogy miattam Isten népét pogány nem gyalázza, mások kegyes életét pedig nem fogom kétségbe vonni, a lehető legjobbat feltételezem minden emberről.😊 Ha megfogadsz egy tanácsot, te is tedd ezt, sokkal szebb és áldottabb életed lesz. Hagyj fel a gyűlölettel és az előítéletekkel, így nem lehet élvezni az életet, mérhetetlenül sok erőt vesz el tőled,😦 csak sajnálni tudlak.

okeanus2020. július 20. 12:28

@SirGarhem:
azért van aki elolvassa, akkor is ha a kevesebb több lenne..../ja és jobb is/
Suhancságod ellenére anakronisztikus bigott vallásos okfejtésed, ami nem több, mint egy hiedelemre épült kizsámáknyoló-rendszer, pióca klérussal a tetején..
de hát "az emberi butaság és a világ végtelen...."

Ellabanya2020. július 20. 12:03

@SirGarhem: Gusznarg kedves Sír Garhem, gusznarg :D :D

SirGarhem2020. július 20. 10:47

@Ellabanya: Hát igen, én legalább nem tudtam le pár sorban az egészet. :D
És megmondom, ha valami nem tetszik, most pedig bőven kifejtettem, hogy miért is nem, vagy épp miért igen. Terjedelme kb. az írás felével egyenlő. Szerintem ez az, amit senki sem olvas el. XD

SirGarhem2020. július 20. 10:31

Kedves @denton!

Úgy látszik, hogy a bibliaismereted nevezhető csekélynek, én a kortörténeti hiányosságokat nem rónám fel neked. :D Igen, a gödölye elkészítésének mikéntje nyilván mély teológiai jelentőséggel bír. XD Nem tudok nem arra gondolni, hogy nem vagy tisztában e szavak jelentésével (teológiai, vallástörténeti, mózesi törvények stb.). Jó, azért egyháztörténetből adnék egy kisötöst neked Torquemada nevéért és azért a szépen megfogalmazott üzenetért. ;)

Azt viszont nem tudom, hogy mivel érdemeltem ki, hogy egy ilyen szimpatikus antiszemita úriemberrel egy sorban szerepelhetek. :) Én azon csodálkozok, hogy e sorok írója, aki „burkolt, de kedélyes antiszemitizmusának” hódol, bigottnak nevez valakit. És nem én neveztem soraidat blaszfémiának, részemről szerintem nem ért vádaskodás téged.

Bocsáss meg, nem tudtam, hogy te szabod meg a határokat, hogy meddig szabad elmenni a viccel. Akkor elmondanám, hogy nevetséges és tarthatatlan az az elképzelés, hogy a Pokolban az ördögök majd nagy sütögetést rendeznek azok tiszteletére, akik elkárhoznak. Azt hittem, hogy akkor az egész Szentírást ismered valamilyen szinten, már ha ilyen összegző igénnyel lépsz fel, ezt csak viccnek szántam.

Elárulom, hogy nincs benne a Bibliában az, hogy dentonnak egy kondérban lesz a helye a Pokol egyik bugyrában ezért a szakácskönyvért. ;) Nem állítottam azt, hogy el fogsz kárhozni, vagy legalábbis ezért nem. Azt hittem, hogy kihallatszik belőle az ún. „mélyirodalmi” utalás (ld. bugyrok), amit én a felszínes bibliaismeretedből fakadó megfogalmazásaidról sajnos nem tudok elmondani. :'( Szövegeket pedig én is ki tudok csak úgy ragadni. Igazán elolvashattad volna azt a 3 igehelyet, ahol az a bizonyos gödölye szerepel (ld. 2 Móz 23, 19; 34, 26; 5 Móz 14, 21). Körülötte nincsen semmilyen étkezési előírás.

A kedvedért átlapoztam Mózes 5. könyvét, melynek csak mintegy harmada törvény, és ezekben egy fejezetre való rendelkezést találtam el-elvétve az evésről. Úgyhogy állításod, mely szerint: „az 5. könyv 80 százaléka az ókori zaba szabályait tartalmazza”, tarthatatlan. :( Először sem értettem, hogy mire alapozva mondtad azt, hogy: „minden ismert világvallás szent könyve eredetileg szimpla szakácskönyvnek indult”. A 2 Mózesben találsz még néhány ilyen leírást és kész! Ez messziről nem 80%!

Kérdezném, hogy olvastad a „főként tiltásokból álló könyveket”?! Számomra nem tűnik úgy, hogy ismernéd valamennyire is. Én sem olvastam el teljesen a 3 Mózest és a 4 Mózest, de amiről szó van, azt pont igen. Az 1 Móz, illetve a 2 Móz és az 5 Móz eleje elég „cselekményes”. Ezeket (1-5 Móz) mi a történeti könyvek közé soroljuk (a tanítói könyvek nem ezek). És eleve nem receptekkel indulnak, hacsak a világ teremtése nem számít egy jól bevált receptnek. ;)

Még megjegyezném, hogy ezeket a könyveket senki sem diktálta le az „öregnek”, merthogy ezek különféle hagyományok egybedolgozásából jöttek létre. Legalább 3-4 forrással számolhatunk. Az általad idézett könyv Jósiás király idejében íródhatott, tehát a Kr.e. 7 században, míg Mózes 6-7 századdal korábban élt. Elég szép életkort élhetett meg az „öreg”, ha elélt odáig és valóban ő írta, meg kell, hogy mondjam. Csupán a neve alatt jegyezték le, az ő tekintélyére hivatkozva. Ez nem egyedi dolog a Biblia könyveinek történetében. Csak azért bátorkodtam ilyen szavakkal élni, mert te is hermeneutikai fejtegetésbe bocsátkoztál, vagy legalábbis hivatkoztál rájuk. :)

Félreértetted, amit írtam. Valóban nem írtál olyat, hogy „a keresztények követik az Ószövetség tanait”, bár ez az állításod igaz lett volna, na de mindegy. :) Én csak elhatárolódtam a zsidó hagyományoktól, nem ismerem őket, de szerintem ők tényleg mózesinek gondolják ezeket és nem biztos, hogy tudnak olyan kritikus szemmel tekinteni rá, mint mi. Számunkra ezek a rendelkezések már nem elsődlegesek, talán furák és nevetségesek is.

Sajnos nem tudok olyan termékenységi varázslatról, amelynek az lenne a lényege, hogy a tevét vagy a bivalyt megfőzzük az anyja tejében. Hát ezért nincs ilyen tiltás a Pentateuchosban (Mózesi könyvek/ Tóra). :)

Mint azt írtad, ez a rendelkezés a húsos és tejes konyha szétválasztásához vezetett, szóval a törvény nem tér ki minden állatra, de szerintem a zsidók az évek során ráértették mindegyikre, pedig már rég nincsenek ilyen varázslatok, amelyek közül egyébként nem csak ez volt az „egyigaz célpontja”, lévén mindegyik bűn.

A humorérzékem pedig szerintem igenis a helyén van. Tudok nevetni az ilyen dolgokon is. Ugyanakkor pl. Salamon töke elég ízléstelen dolog, főleg egy szakácskönyvben. ;)Csak sajnos nem tudok nevetni az egyértelmű pontatlanságokon, tárgyi tévedéseken és alaptalan állításokon. Csinálhatsz viccet valamiről, amit nem ismersz/ értesz, de nem várhatod el, hogy azon a célközönségeden túl bárki is nevessen, persze ez is megtörténhet. Az ellenkező esetben pedig szerintem nem fer ezért valakit bigottnak vagy a humor megölőjének, esetleg máglyázgatónak nevezni, mert én nem ítéltelek el érte. Ezt a jó szándékú kritikát pedig szerintem igazán elfogadhatod. :)

Na jó, be kell vallanom, a Salamon zacsiján én is röhögtem, XD és vettem a fáradtságot, hogy elolvassam alkotásodat. Tényleg humoros, én nem tudtam volna egy ilyet megírni, minden tiszteletem és őszinte gratulációm. Csak számomra az az első néhány dolog elsőre élvezhetetlenné tette az egészet. :(

Köszönöm, ha elolvasod hozzászólásomat.

Minden jót kívánva:
Krisztián

Ui. Ha bármiben tévedek, vagy nem értesz egyet, nyugodtan írhatsz, én elolvasom, és igyekszem válaszolni is rá. :)

Ellabanya2020. július 19. 22:48

Látod, mondtad hogy nem olvassák el ha hosszú! :D de azt nem mondtad hogy azért még véleményezik :D :D

denton2020. július 19. 20:23

@BakosErika: Zsír, hogy időt szakítottál rám. :)

@SirGarhem: Igazán köszönöm melegszívű jókívánságaidat, ami a pokolba való kerülésemet jövendöli - igazi felüdülés, hogy Torquemada után bő ötszáz évvel még élnek a kedélyes autodafé tradíciók a humort és a vallást egy helyi értéken kezelni képtelen virtuálisan máglyázgató bigottok részéről. :)

Köszönöm továbbá, hogy mélységes élettapasztalatod megosztva rávilágítottál csekély teológiai/vallástörténeti ismereteimre, ámbátor az nem teljesen világos továbbra sem, hol írtam én azt egészen pontosan, hogy a keresztények követik az Ószövetség tanait, így Mózesét pölö. Vagy hogy szakácskönyv lenne a Biblia. Persze bizonyosan én vagyok rettentő pocsék fogalmazó, amiért elnézésedet kérem. :) Sajnos - szégyellem - az is homályban marad, hogy az anno 2000-3000 éve éldegélt pogány és zsidó népek által tartott állatfajok közül miért pont a gödölye lett az egyigaz célpontja, mint egy felejtendő, ronda termékenységi rítus szimbóluma. Holott lehetett volna pl. a teve, vagy a bivaly is többek között. Node ez a mardosó kétkedésem az ókori fauna agyonverése és elfogyasztása kapcsán nyilván nem derült ki rettentő blaszfémikus irományomból, illetve talán fölösleges diskurzust folytatni erről, lévén el sem olvastad. :)

Köszönöm hozzászólásod. :)

SirGarhem2020. július 19. 12:40

Kedves @denton!

Biztos remek az alkotásod a hozzászólások alapján. Nekem elment a kedvem, hogy vegigolvassam, számomra ez nem vicces, de valakinek biztos az.

Üdvözlettel:
Krisztián

Ui A Tóra alapján a gödölyét azért nem szabad az anyja tejében megfőzni, mert a környező pogány kultúrákban ehhez termékenységvarázslat kapcsolódott, ami Isten népe számára tilos. A keresztyénekre nézve pedig a mózesi törvények nem érvényesek. Krisztus betöltötte azokat, mi pedig arra jövünk rá általa, hogy nem tudunk cselekedeteink alapján megigazulni. Mit ad Isten vagy (Jahve), egy kis bibliaismerettel ez könnyen kideríthető lett volna számodra is.
És kérlek, ne nevezd szakácskönyvnek a Szentírást, vagy mégis, mert nagyon jól leírja, hogy az ilyen ínyenc receptek kiötlői milyen jól fognak sülni zsírban a pokol legmélyebb bugyrában. 😆😉

BakosErika2020. július 18. 13:41

Óriási. :)) -és persze, hogy zsír. :)

Ellabanya2020. július 17. 22:51

@denton: per aspera ad astra, de te majd azt is elgereblyézed :😀 oszt' úgymán' sima ügy ! Jöhet az ubi! 😀

denton2020. július 17. 22:07

@Ellabanya: Nem hagyom abba. Azése. :D Roppantul élvezem a receptekbe rejtett (ki)oktatást. :)

Nem beszélve arról, hogy sic itur ad astra. Olalá, feltörök, mintaállat. :D

Ellabanya2020. július 17. 07:40

Tehát akkor, miután 10 percet csak arra szántam hogy valahigy sikerüljön ellátni a könnyeimtől a klaviig- nem sikerült teljesen- el kell mondjam, hogy teljesen jó! Bővebben: A maximálisan lekövethető recept, atörténeti környezetbe helyezéssel biztos alapokat teremtve szuper, és mindenre részletesen kiterjedő. Remélem sokan túljutnak rajta 😀 Mert mintha valaki azt tanácsolta volna nekem anno " figyeld a karakter számot mert bizonyos érték után a kutya se olvassa el!" /Idézve: DorkóLaci/Mondjuk ezt lehet, ha nagyon éhes ! Akkor most kitérnék a számomra legkedvesebb momentumra: a sörös és vagy rozés jellegre. No kéeemszépen, ettől teljesen ellágyultam és éreztem némi nosztalgiát 😉 ui: Ha abba mered hagyni úgy 10-20 recept alatt kitagadlak! 😀😀

denton2020. július 16. 22:10

@Mikijozsa: Köszi Miki :)

@Mamamaci40: Micsoda rímek, kérem szépen :D Köszi :)

Mamamaci402020. július 16. 20:59

Brummos gratula mézes parola!

Mikijozsa2020. július 16. 19:56

Elképesztően jó gratula

Az oldalon sütiket (cookie-kat) használunk egyes funkciók (úgy mint belépés vagy beállítások elmentése) biztosításához, valamint biztonsági okokból. Harmadik féltől származó sütiket használunk a megjelenő reklámok személyre szabása és statisztikai adatok gyűjtése érdekében. A sütikről részletes tájékoztató olvasható adatvédelmi tájékoztatónkban. A süti beállításokat lehetőség van személyre szabni ezen az oldalon vagy az "Elfogadom" gombra kattintva hozzájárulhatsz az összes süti használatához.Elfogadom