Nyílt levél

Vallejo•  2011. február 18. 09:09

Nékem a vers
nem csak nyers papírra
rótt szabályos halmaz,
rendezett betűk,
kutatnom kell benne
a keserűt!
Én akarom.
Hadd marja a nyelvem,
kell, hogy a gombócot
alkotóval nyeljem.
Vagy véle nézzem
a színt, a fényt,
érezzek illatot,
gyötrő kínt, reményt,
bennem is zengjenek
éledő dallamok.
S nem szégyenem, ha elragad
egy szösszenet,
aprócska gondolat,
melyben mint tükörben
láthatom arcomat.

Ne kérje tőlem senki,
szeretni valónak lássam
sár foltjait szobámban,
s ki követ hajít be ablakon,
nékem minta legyen,
etalon.
Felőlem akár
tanár is lehet,
a mindenek tudója,
kiben ha kél a nóta
dőlnek a hegyek.
Vagy lenne a nagy ígéret,
nem ihatom szavát,
fülemre tapasztott kézzel
tagadok igéket.

Különbözünk és nem vagyunk
különbek,
ki kevesebbet tesz,
ki többet,
de a mindennel van kerek,
egész,
a "csak az egy" magány
és tévedés.

Kételyek közt élek!
Mit véljek?
Lövés sincs
vagy csak lövés van,
s már félúton megpihen
minden szavam.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Vallejo2011. február 28. 18:12

Köszönöm a nekem szán és az egymásnak szánt sorokat is.
Minden érdeklődőt szeretettel zárom a szívembe.

Talpas2011. február 28. 13:24

Szia Éva Erika!
Azt a hozzászólásomat, amit neked akkor írtam, már elkapkodottnak tartom. Sőt mindegyiket, amiben olyan üzenetekre válaszoltam, ami csak látszólag szólt nekem, de se megszólítás, se indoklás nem érkezett.
Most írtad a nevet, ezért válaszolok. A tartalom meg csak annyi, hogy szép napot!:)

Ross2011. február 28. 12:47

Érdekes szöveg az, amely itt látható, már a műfaja is: nyílt levél kifejezett címzett nélkül, vagyis bárki lehet a címzettje. Tudjuk, hogy létezik költői hitvallás (ars poetica); nos, ez itt annek komplementer párja, a befogadói hitvallás (a latin megfelelőjének megfogalmazásához kérek értő segítséget). Mivel azonban papírra vetője maga is amatőr poéta és amatőr műbíráló is egyben, az eset speciális: minden beérkező szöveg alakít(hat) mind a következő versén, mind a következő hozzászólásán. Persze sok minden egyéb tevékenységén is.

Nem előírás, hogy ha egyszer két út elkezdett egymással párhuzamosan futni, akkor ez már az örökkévalóságig így is maradjon; az elágazások, kitérők, körforgalmak, keresztutak, sőt térbeni kereszteződések szintén alkalmasak a közlekedésre. Annál is inkább, mert sokszor nem a megérkezés (az úticél) a fontos, hanem maga az utazás, a mozgás. Vagyis virágozzék minden - ami valóban virág.

Egy apró magánvélemény, azért merek kitérni rá, mert mások is bizonytalanok e tekintetben: ez a nyílt levél nem szabad vers. Egyértelműen kevésbé kötött, mint a korábbiak, de rímek tartják kordában. Persze szerintem.

Pera762011. február 28. 11:46

Szia Talpas!
Én a te szemeddel nem olvashatok, nem láthatok. Csak az enyémmel.
De az éppen úgy jó. És az is, hogy mindenki mást lát, a saját beállítottsága szerint.
Uff.
Beszéltem.

Talpas2011. február 21. 10:54

Pedig jó lenne. Ha az én szememmel olvasod az írásodat, egy pici célzást biztos látni fogsz.
Nem vitatkozni akartam akkor sem, amikor először írtam, csak elmesélni, hogy lehet valaki jóindulatú akkor is, ha rámutat egyértelmű hibákra.

Pera762011. február 21. 10:27

Nem vagyok biológus, csak a pszichológiához konyítok kissé.
De nem hiszem, hogy neked magyarázatra lenne szükséged!

Talpas2011. február 20. 13:45

Szia Pera!
Olyan, mintha nem üzenet lenne, de azért megkérdezem. Mit jelent az értő szem, és honnan kezdődik a vakság?

Pera762011. február 20. 13:25

Nem megpihen a szavad: célba ér. Ha értő szem olvassa, ha értő fül hallja, ha a fény, az illat eljut minden érzékszervhez. És még azon is túl.

kalitka2011. február 20. 08:01

Kedves István!
Nekem nagyon tetszik versed és talán azért is, mert hasonlóan gondolkodunk (talán?).
Gyakran találkozom az idézett sorokban megbújó érzésekkel egy-egy olvasás során.

''Kételyek közt élek!
Mit véljek?
Lövés sincs
vagy csak lövés van,
s már félúton megpihen
minden szavam. ''

Gratulálok!
Szeretettel olvastalak,
kalitka

starlit2011. február 19. 08:45

Kedves István ! Köszönöm a válaszod. Látod, hogy mégis a kezdőség az, ami zavar engem...
A magyarázatod érthető volt... S mégegyszer köszönöm:)

Vallejo2011. február 19. 03:55

Kedves Zsó!

A tiszteletemet Te is birtokolod, a hozzászólásodat megköszönve fejezem ki mély egyetértésemet a meglátásoddal. Pontosan a véleményformálás szabadsága teszi ezt az oldalt oly színessé, az alkotások sokszínűsége mellett. Ezáltal mindenki megtalálhatja magának a számára követendőt.
Őszinte szeretettel örültem az érkezésednek.

Vallejo2011. február 19. 03:48

Kedves Ági!

Először is szeretném megköszönni érdeklődő olvasásod.
Egyáltalán nem kell kezdőnek érezned magad a kérdés felvetődése kapcsán, nem törvényszerű, hogy mindenkinek ugyanúgy és ugyanazt mutassa egy rész vagy akár az egész.
Örömmel válaszolva a kérdésedre, nincs általános szabály a vers egészére, mert szándékaim szerint szabad vers stílusban fogalmazódott meg, s a gondolat ritmusa határozta meg a tördelést és a hangsúlyozást. Itt is megmutatkozik az olvasó szerepe, mert hiába érzem a versbe illeszkedőnek a jelzett szakaszt, mint a korábbi gondolatokat megerősítőnek szánt indoklást, ha benne kételyeket kelt életre. S ez így van rendjén.
Nem védekezés, mert nincs miért, alig egy hónapja próbálkozom a szabad verssel, s ha úgy tetszik bizony én kezdő vagyok ebben.
Ismételten köszönöm Ági!

Törölt tag2011. február 18. 20:05

Törölt hozzászólás.

starlit2011. február 18. 17:01

itt jártam.... olvastam nyílt leveled... Azt ne akard, hogy idézzelek... nem teszem... de az utolsó előtti verszak nekem kicsit lóg a levegőben... (lehet kezdőként rosszul látom..., de nekem nem szabályos... ) Kíváncsi lennék a magyarázatodra... Megteszed?

Vallejo2011. február 18. 15:56

És akkor még nem is említettem a heti 2-3 vershez levélben kért előzetes véleményezést. Persze ott is csak javaslatokat teszek és azokat indokolom!

Vallejo2011. február 18. 15:53

Minden bizonnyal igazad van, hisz a matek most sem hazudik, elvégre 5600 fölötti a hozzászólásom.

Talpas2011. február 18. 15:36

Sajnos pontosan idézni nem tudom, de hidd el, hogy amikor egy helyesírási hibákkal, néha a legnagyobb elvontsággal is értelmezhetetlen sorokkal teli verset magasztalsz, az nem segítség.
Neked megvan az a képességed, hogy jól tálald a mondanivalódat, tehát (szerintem) jobb, ha te világítasz rá a hibákra, akár párhuzamosan a dicséret mellett.

Vallejo2011. február 18. 15:34

Ildikó!
Ez a vers két napja, (ki tudja vajon miért) itt nyűglődött a fejemben. Ma hajnalban felébredtem és azonnal le kellett írnom. Igen a főoldalra megy nemsokára, de előtte szerettem volna látni valami visszajelzést, érdemes-e?
Köszönetem a hozzászólásodért.

Vallejo2011. február 18. 15:28

Attila!
Nem akartalak kihagyni, pláne azért, mert szeretnélek megerősíteni.
Igen ez sokkal többről szól!
Örültem Néked, de ezt úgyis tudod!

Vallejo2011. február 18. 15:25

Kedves Talpas először Néked reagálok!

Igaz, a matek nem hazudik. Viszont az egyenlet felállítása nem pontos. Először is azért, mert sokkal több verset olvasok mint amit kommentelek. Vannak akiknél tartózkodom a véleményalkotástól. Mire fel mondanám bárkinek is hogy a fióknak írjon, ha az örömet jelent a számára.
Másodszor az igaz, hogy a hozzászólásaimban a pozitívumokról szeretek beszélni, ami a meglátásom szerinti, mert úgy vélem hogy elsősorban ha a szerintem jóra világítok rá, akkor a következő alkotásban is az lesz a vezérfonal. Ezen kívül nem csak arról szól a véleményem, hanem arról is, mi az ami előnytelen, mi lenne az előnyösebb. Tehát hangsúlyozottan nem hibát keresek hanem előnyöket és hátrányokat. Mindezt úgy teszem, hogy egy pillanatra sem gondolom, ezen alkotások egy irodalmi doktorátusra készült művek lennének, melyekre szigorú osztályzat vár. Ha úgy tetszik helyén kezelem és első sorban az ösztönzés a lényeg, mert abban hiszek, hogy az elkötelezett alkotó úgyis érez elég késztetést a formálódásra. Van már nem egy akin az első lépésekhez viszonyítva határozott jeleit tapasztalom a csiszolódásnak.
A fentiek mellett azt sem felejtem el, hogy bizony én is AMATŐR alkotó vagyok, aki örömből ír és a hozzászólásai megfogalmazását, valamint a versírását is az érzései és megérzései vezetik.
Ha ennél tudományosabb megalapozottsággal közelíteném a verseket, akkor én is tanítani akarnám. Minden bizonnyal. S akkor én is vizsgafeleletnek tekinteném a verseket.
Nem hiszem, hogy bármilyen mondatom, véleményem akár kósza gondolatom hamis lenne.
Igyekezetem arra irányul, hogy következetesen legyek hű ÖNMAGAMHOZ!
Tisztelettel megköszönve látogatásod kívánok további szép napot a Számodra.

Talpas2011. február 18. 14:27

Én leszek megint a rosszaság..
A matek is azt mondja, hogy százból száz vers nem lehet hibátlan.. Sokaknak jelent sokat a hozzászólásod, éppen ezért tartozol nekik őszinteséggel is. Egy versből lehet, sőt kell is kiemelni a pozitívumot, de olyan nem létezik, hogy mind hibátlan.
Nyílt levél volt a cím, ezért vettem a bátorságot beleírni:)

rildi2011. február 18. 14:15

István Kedves, Fruzsival egyetértve, ez ars poetica! Igen, ez Te vagy: egy Ember, aki nem szégyenli, hogy érző szíve és sérülékeny lelke van, de a harcban előbb karját kitárva ölelni próbál nem védekezni.
Lenyűgözően szép versedet a főoldalon várom, de szavad addig se pihenjen, mert gyógyír!
Szeretettel: Ildi

versike2011. február 18. 13:52

''Különbözünk és nem vagyunk
különbek,
ki kevesebbet tesz,
ki többet,
de a mindennel van kerek,
egész,
a ''csak az egy'' magány
és tévedés.

Kételyek közt élek!
Mit véljek?
Lövés sincs
vagy csak lövés van,
s már félúton megpihen
minden szavam. ''

István barátom;

ez az írásod azért szerintem, többről szól, mint a verselés verse...

Gratulálok, és még olvasom néhányszor...!

Vallejo2011. február 18. 13:43

Köszönöm, kedves Fruzsi és Ametist!
Bár nem emeltétek ki, valójában én most az olvasói szerepet képviselem, tudjátok aki hozzászólást fogalmaz meg. Mert számomra ebben a háromszögben (alkotó, alkotás olvasó ) dől el egy mű sorsa.

Ametist2011. február 18. 13:32

Ettől vers a Vers... gratulálok!

zsomcike2011. február 18. 13:23

jav: poetate

zsomcike2011. február 18. 13:23

Kedves István, sikerült megírnod azt az ars poeticát, mely az alkotó és az alkotás viszonyát jellemzi. Horatius jutott az eszembe: ''Aut prodesse volunt aut delectare petate.'' ( A költők vagy használni, vagy gyönyörködtetni akarnak)
Szerintem lehet úgy gyönyörködtetni, hogy használjunk is. Szerencsére nem vagyunk egyformák, mindenki a saját szűrőjén látja a világot, s a történéseket, s ezeket más stílusban adja vissza, s ez adja meg a vers ízét, világát. A mondanivaló a lényeg a forma pedig csak kiemelheti erősítheti a mondandót.
''De a mindennel van kerek,
egész
a ''csak az egy'' magány
és tévedés.
Nekem ez a lényeg.Mivel nem magunknak írunk, hanem azért, hogy olvassák a gondolatainkat. Lehetnek viták, sőt kellenek is, de toleránsan, szeretettel, nem megbántva a másik embert. Ezt is kiolvastam az írásodból és csak gratulálni tudok hozzá. Fruzsi

Vallejo2011. február 18. 12:06

Ancsa megfontolom, délután újra fenn leszek.
köszönöm!

Vallejo2011. február 18. 12:03

Ennyi helyesírási hibát még nem ejtettem egy írásomban sem egyszerre.
Mentségemre szóljon, hogy munkába menetel előtt nagy sietve tettem fel helyesírási ellenőrzés nélkül.
De nagy köszönet a gyermeteg hibák felfedéséért, ez is azt bizonyítja figyelmes olvasók vagytok és ez önmagában is jó.
Most is csak egy percem van sietek, de még egyszer hála.

Mamamaci402011. február 18. 11:52

szeretem a sokatmondó verseket! :))

kapocsi.ancsa2011. február 18. 10:13

Most ez nekem nagyon!!!
''nézzem
a színt, a fényt,
érezzek illatot,
gyötrő kínt, reményt''
Éledjen bennem újjá a vers, amit olvasok.
Nagyon jó!

K.Eszter2011. február 18. 09:41

Üdv! :)
Most nem hagyom félúton, mert ez tetszett. Leginkább ez:
''Had marja a nyelvem,
kell, hogy a gombócot
alkotóval nyeljem.''

(A tanár néni ből is kapsz, most csak ennyit: írd már rövid i-vel az ííííígéket!)

Marie_Marel2011. február 18. 09:40

''Nékem a vers
nem csak nyers papírra
rótt szabályos halmaz,
rendezett betűk,
kutatnom kell benne
a keserűt!''

Nagyon erős indítás...

skary2011. február 18. 09:33

jólvan.. :)