Versek Európához

lilapetunia•  2025. november 27. 14:17  •  olvasva: 98

Az Európa függetlenségéért írt bejegyzésemet láthatatlanná tették, mondván nem felel meg a Poet szabályzatának. Akit mégis érdekel, itt egy link hozzá nálam: 

https://time2life.wordpress.com/2025/11/27/europa-fuggetlensegeert/


A versek remélem nem esnek e cenzúra alá. 



Európa ma 


Európa már 

Nem naiv kislány, sokat 

Szenvedett öreg 

Hölgy, rejtőzik benne mag,

Melyből kinőhet új tölgy.



Fordulópont


Máshová ment át

A figyelem fókusza, 

Nem központ már az 

Öreg bölcső, jelenkor 

Startja, a vén Európa.



Európa sziget


Európa egykor 

Sziget volt, lehet megint 

Az lesz, három nagy

Föld kereszttüzében, az 

Áramlatok tükrében.



Siratom Európát


Siratom szívem

Európáját, álom

Maradt szép világ,

Sokat kínlódott öreg

Kontinens, siratlak már.


Nem szoktak élőt 

Elsiratni, mondhatnád, 

Hisz élsz még, hívő

Gyermekek növekednek 

Rajtad, új reményt adnak.


Legyen. Legyen új

Remény új nemzedékben,

Bennem már nem, de

Eljövendőkben él az 

Álom legyőzhetetlen.



Európáért 


Európa nem 

Egy naiv kislány, kit a 

Bika elragad 

A hátán, Európa 

Érett öregasszony már. 


Sokat látott és 

Sokat szenvedett. Hittel 

Adott életet, 

Csalódásai sosem 

Törték lelkét végleg meg. 


Ne hagyjuk veszni, 

Felhúzódó Sötétség 

Által eltűnni! 

Éljen, hogy adhasson, szép 

Új napokra virradjunk! 


Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Mystique2025. december 6. 06:54

@lilapetunia: Jó meglátás, valóban magyarázható filozófiatörténeti szempontból az 'érzéki, érzékekkel történő felfogás' az ésszerűséggel, racionalitással, racionalisták között... Ez most nem is jutott volna eszembe:D.
Örülök, hogy tudtam ajánlani szerzőt... igazán nincs mit. Bár én különösebben nem foglalkoztam vele, csak most beugrott a képbe valahonnan régről.
PP

lilapetunia2025. december 5. 21:56

@Mystique:
A Leo.org internetes szótár a "sense" szóra több mint féltucat potenciális, lehetséges értelmezést ír ki, ilyeneket, mint: der Sinn, das Gefühl, die Wahrnehmung, die Bedeutung, der Verstand, die Sinnesempfindung... etc. Magyarul: az értelem, az érzés, az érzékelés, a jelentés, az érzékeléseink, etc. Azért tartom érdekesnek, mert úgy vélem, hogy a múltban nem vált olyan élesen ketté, hogy mi az, amit az érzékelésünk mond igaznak, és mi az, amit a logikánk, az analitikus eszünk. Ezekre az ilyen fogalmi különbségekre szerintem azoknak lenne jó jobban ügyelni, akik régi, ókori szövegek megfejtésével foglalkoznak.
Hayden White-ot én nem ismerem, mondanám, hogy megjegyeztem, azaz felvettem a képzeletbeli "elolvasandók" soromra -- de ott már jelenleg is nagy a sorbanállás. (sajnos, mert lassabban megy az olvasás, mint fiatalon)
Mindenesetre köszönöm az említést, ezért is jó egy-egy ilyen rövidke eszmecsere.
üdv,
MM

Mystique2025. december 5. 21:22

@lilapetunia: Igen, amikor olvastam a könyvet, én is kapásból arra fordítottam le. De angol szakos hallgatóként nincs szívesem ellent mondani a terminológiának. A sensible-t a sensitive-vel lehet keverni. A sensible minden esetben ésszerűt jelent. De szívem szerint én is úgy fordítanám :))

Nincs kifogásom a tegezés ellen, csak megszoktam a magázást. Néha, akaratlanul én is szoktam tegezve írni.

A történelem átírásos mivoltával egyébként Nietzsche foglalkozik többet, vagy például az ún. modern 'eszmetörténészek', Hayden White (-2018).

Mindenesetre, akárhogy is legyen, majd megpróbálunk alkalmazkodni hozzá.
PP

lilapetunia2025. december 3. 17:41

@Mystique:
Először két apró, nem a lényegre vonatkozó megjegyzés.
1. Sajnos én is sok gépelési hibát vétek, különösen ha éjjel válaszolok, nem szükséges az élnézés kérés. Nálam még az is hozzátesz, hogy nem magyar karakter set a beállítás, tehát a speciális hosszú magyar magánhangzókkal külön nehézkes minden.
2. Örömmel láttam a magázást, tekintettel arra, hogy olyannyira elszaporodott manapság az ismeretlenek letegezése, hogy az vén fejemnek taszító. De azért, ha kényelmesebb Önnek, nincs kifogásom a tegezés ellen -- néhány levélváltás után az ember már nem ismeretlen.

Most a lényegesebbek.
1. "Sajnos én sem érzem úgy, hogy tisztán látok, hiába gondolom azt, hogy valamennyire igen." Ezzel én is így vagyok. De azt hiszem, hogy természetes, ha őszinték vagyunk önmagunkhoz: az ember mindig homályban vándorol, csak néha villan fel egy kis fény.
2. Azt hiszem, hogy az ember ébredése, annak ideje s módja nagyon egyéni dolog. Talán azért nevezik pontosan Kali Jugának, a Sötétség Korának a korszakot, amiben élünk, mert -- érzésem szerint -- erős erők hatnak abba az irányba, hogy egyáltalán ne ébredjen fel. Egyetlen ember sem. A sötét hatalomnak engedelmes emberek kellenek, akik nem megérteni akarnak.
Ami a Hamvas idézetet illeti: "vissza kell nyúlnia az őskorba, hogy az archaikus hagyomány segítségét kérje.." ezt én is nagyon fontosnak látom. Fel kell(ene) ébresztenünk, ami a múltban jó volt.
3. Ami a történelmet illeti: ahogy ezt valaki már leírta, mindig átírják, minden rendszerváltásnál, mindenütt. Ìgy csak a "hosszúéletűek" tanulhatnak?
4. A sensible-t én nem ésszerű-nek, hanem fejlett érzékenységnek nevezem. A gyakorlatból tanulás fontos része, valamelyest szemben az ideák világával.
:)
Üdv
lilapetunia

Mystique2025. december 3. 01:41

dialektikus materializmus*, elnézést. Látszik ám, hogy 1:40-kor írom :DD

Mystique2025. december 3. 01:37

Most, hogy én is nyitogatni kezdtem a blogokat, örülök, hogy találok ilyen témákat. Kedves Márta, úgy látszik, lépten-nyomon újra belefutok az Ön alkotásaiba :)) Nagyon tetszik ez a koszorú(?) is. Szerintem mindkettőjüknek nagyon is igaza van, Miklós úrral együtt.
Amíg az egyik a szellemi tulajdonunkat szünteti meg (hogy virágnyelven fogalmazzam meg), a másik a materiálisat. Előbbi Amerika, utóbbi Oroszo. Akárhogy is nézzük, az emberiség még mindig nem érett meg az ébredésre, gondolkodásra.
"A XX. században az apokalypsis olyan megrázó fordulathoz érkezett, hogy ez a Nyugat emberiségének javát felriasztotta. Az őskori hagyomány ébersége és a felriasztott modern ember feszültsége között rejtett hangoltság támadt. (...) Baader, amikor azt kérdezték tőle, gondolataiból miért nem épít rendszert, azt válaszolta: az idő erre még nem érkezett el, mert az ember még mindig nagyobb felében alszik. A modern embernek először fel kell ébrednie. S ezért vissza kell nyúlnia az őskorba, hogy az archaikus hagyomány segítségét kérje." (Hamvas). - A történelem is ezt a célt szolgálná, elméletben. Azonban van egy olyan mondás is, ami szerint "a történelem soha nem tanít". - Mintha a fejetlenség ütötte volna fel - avagy le, egyúttal - a fejét, elhatárolódtak egymástól a törtettudományi iskolák (pozitivista, Annales, dialektikus-marxizmus stb.), mintha összezavarodtak volna az emberek, s mintha ezt nyögnék azóta is... itt is. :((
Sajnos én sem érzem úgy, hogy tisztán látok, hiába gondolom azt, hogy valamennyire igen... De azt hiszem, legalább a megfelelő eszmecsere kisegíti, enyhíti a 'sensible' emberek lelkét. ('sensible'-ésszerű, Desmond McCarthy Virginia Woolf-nak, Killing the Angel in the House) Üdv, PP :))

lilapetunia2025. november 29. 04:20

@Kugli:
Úgy gondolom, az ember tanulásképes és a rossz tapasztalatokból is tud -- avagy tudhatna -- tanulni. Tehát a sok volt háború kiválthatná a béke igényét.
Persze, sok minden ellentmond ennek.
Például: a magyarok legalább 150 éven át harcoltak élet-halál harccal a törökök ellen. Az utóbbi években mégis gyakran olvastam olyan cikkeket a magyar neten, miszerint a "legjobb barátok". Tényleg így van? Tényleg jobban szeretne a magyarok többsége Törökország része lenni, semmint Európáé?

Kugli2025. november 29. 00:32

@lilapetunia: túl sok volt hamar történelem a belső háború konfliktus ahhoz h lehessen egy egység véleményem szerint

lilapetunia2025. november 28. 20:13

@Kugli:
Èn szomorúnak tartom, hogy Európa nem tudott (legalábbis máig) egységgé válni, alapkérdésekben egységessé, ami sokkal nagyobb erőt adna neki.
Szerintem Európa nemcsak földrajzi fogalom -- oly sok év közös történései (incl. háborúk) után.

Kugli2025. november 28. 18:48

nem létezik olyan h Európa mint egység csak mint földrajzi fogalom, legalábbis szerintem

Mikijozsa2025. november 28. 18:26

@lilapetunia: ez valóban így van, egyetértek, a bank olyan hatalmat kaphat, mely által a mi pénzünk felett uralkodhat, már a neten is, a laptop nem nyílik, ha nincs Wifi, nem nyílik ha jelszó nincs, nem nyílik, hiába jó a jelszó, azt írja vissza, hogy később próbálkozzon, mert valami gyanúsat észlelt, mi a fene, dehiszen a gép az enyém, mit képzelnek ezek, már uralnak mindent, szomorú világ jön, de már eddig is sok felesleges

lilapetunia2025. november 27. 23:51

@Mikijozsa:
Elnézést a sok gépelési hibáért az elözöben.

lilapetunia2025. november 27. 23:49

@Mikijozsa:
Nem hjaragszom, már miért haragudnék? Örülök, ha olvassák, amit leírok.
A bibliali idézeteket meg külön szeretem.
Viszont azt hiszem, nem fogalmaztam elég világosan.
ùgy gondolom, a mai veszélyek nem elsösorban a fegyverek által jönnek, legalábbis a mindennapokban.
Képzeld el, hogy felébredsz holnap, és semmi sem müködik, amit megszoktál. Az email-jeid, a külnbözö közösségi mediá jelszavaid, stb. mind azzal jönnek vissza, hogy nem érvényes. Be akarsz ülni az autódba, de a software-je blokkol, nem indulhatsz. Ki akarsz bvenni pénzt, de minden bankkártyád érvénytelen. Mindenkinek? Nem, csak neked. Nem érted, hiszen nem vagy bünözö, miért van ez? Mert valamiért nem tetszel az amerikai elnöknek. Módjában áll teljesen megbénítani az életedet.
Csak neked? Nem. Bármelyik európainak, aki a mai kor átlagának megfelelö eszközöket használ. Konkrét példákat találhatsz a neten, például ha Nicolas Guillou nevére keresel.
Ès hasonló megtörténhet bármelyik európai céggel is, ha nem "alkalmazkodik" az amerikai politikához, könnyen tönkremegy, ellehetetlenül.
Vagy más példa egy esetleges hadiállapotból. A mai tankokban a vezérlö software szintén amerikai, bármikor megbéníthatják a vezérlést, a tájékozódást.
Ès akkor még nem is beszéltünk a satellitek-röl, drónokról, stb. Nemcsak a védekezésben, civil és nem civil alkalmazásokban is nagy az európai lemaradás. Talán pont ezért döntött ma az ESA (az európai NASA) a költségvetésének az alapos felemeléséröl. Szóval, remélhetöen, ébredezünk.
:)
Márta

Mikijozsa2025. november 27. 20:26

Dániel könyvében...," az északi király pedig forgószélként tör rá szekerekkel, lovasokkal és sok hajóval. Betör az országokba, és végigsöpör rajtuk, mint egy árvíz. 41  Még a dicsőség* földjére is bemegy, és sok ország elbukik."

Mikijozsa2025. november 27. 20:18

@lilapetunia: ne haragudj ez a link megnyílt és nem volt ott semmi új, adatainkat mindenki ismeri, ma már nem rejtőzhet el senki, a telefon a kezünkben mindent elmond rólunk, Amerika nem tud nekünk ártani, én az orosz veszélyt látom leginkább onnan jöhet baj, mert azok északi népek és megvan írva a veszedelem északról jön, lásd Jelenések könyve

lilapetunia2025. november 27. 19:51

@skary: @Mikijozsa:
Örülök, hogy így látjátok.
Nem tudom, ránéztetek-e a fent adott linkre is:
https://time2life.wordpress.com/2025/11/27/europa-fuggetlensegeert/
Úgy érzem, ma a nagyobb veszély nem a Mikijozsa által említett irányból van, hanem onnan, amerre a függöség kialakult a különféle eszközök miatt.
Márta

Mikijozsa2025. november 27. 18:14

https://csamborgo.hu/wp-content/uploads/2020/12/europe_csamborgo_01.jpg

Mikijozsa2025. november 27. 18:12

Mi vagyunk Európa, hiába próbálják eladni zsarnokok, Pénzéhes enyveskezűek, Európa a miénk, nem ruszkijáziká, Eúróp-át nem lehet elrabolni...boldog Adventet kívánok, baráti üdvözlettel

skary2025. november 27. 15:49

igen itt élünk..és halunk...európa nekem is a mániám