Hogyan tanulhatunk meg verset írni?

Fugemamor•  2013. június 7. 08:20

/Galsai Pongrác, Hogyan tanulhatunk meg verset írni?/

Sok rossz költőt ismertem, de közülük a Gumiarcú volt a legrosszabb.
Goethe volt ő az irodalmi alvilágban. A találat nélküli lövések mesterlövésze.
Egyetlen jó verssort nem írt le soha, még tűrhetőt se; ihlete precíz tökéletlenséggel működött; érhette bármi gond, baj, vagy kellemetlenség, be is rúghatott, még a legmeddőbb állapotban, gikszerként sem követett el semmi elfogadhatót; mindig pontosan beletalált a legnagyobb abszurdumba.
Ezért féltettük és óvtuk őt. Aggódtunk, hogy egyszer megtudja az igazságot, s kedvét veszti, lemond a versírásról. Sőt, rosszabb is történhet: rájön valami titokra, megismer valami törvényt vagy fogást, s jobb verseket kezd el írni – amitől végképp elromlik.
Megfogadtuk hát, hogy titokban tartjuk a véleményünket.
De Csorba Győző egyszer megszegte ezt a fogadalmat.
A Batsányi Társaság az ötvenes évek elején élőszóval gerjesztette a művelődést. A Sorsunk megszűnt, főszerkesztője visszavonult Sziriát oszlopai mögé, a történelem előtti víz és tűzözönbe, az élelmesebb fiatalok Budapestre költöztek, a kéziratokat elnyelte az asztalfiók. De az ernyő fenn maradt. Habár az utazók szalmán ültek, s a lovakat is kifogták a rúd mellől. Egy mozdulatlan szekérben összezsúfolódva kellett megjátszanunk a lelkes rohanást. Ennél gyülevészebb kompániát kitalálni sem lehetne. Kultúrbrigádunkhoz tartozott a Baumgarten-díjas költő és a drámaíró műbútorasztalos, a tekintélyes gimnáziumi igazgató és volt bukott tanítványa – valami képtelen, alkalmi közösségben. Ki az „aktív hallgatás” fogásait gyakorolta, ki meg a hősi dilettantizmusához talált nevesebb cinkosokat. Falusi kultúrházakban, iskolákban, kocsmatermekben léptünk fel: főképp a téli disznótorok idején. Csorba Győző, mint örökös elnök, a forradalmi műélvezés kérdéseiről tartott alapfokú elmélkedéseket; Kopányi Gyurka a „felhajítom a szívemet, kapja el az, aki szeret”kezdetű versét olvasta fel századszor is; Vörös Márton főlevéltárnok Makarenko, Burun, a gyilkos diák és az adrenalinkiválasztás összefüggéseit ecsetelte; én pedig serdülőkori aforizmáimból adtam elő. Az egyik így hangzott: „Ha megöregszünk, mindnyájan bölcsek leszünk, de a legbölcsebbek azok, akik sohasem öregszenek meg.” Hát nem csoda, hogy már hűdötten untuk egymás műveit.
Kivéve a Gumiarcú költészetét, azzal nem tudtunk betelni.
A Gumiarcút anyakönyvi nevén B. Bélának hívták, s eredetileg cipész volt. De ki nem állhatta a szakmáját. S Ilyetén utálatának haladó értelmet adott. Ha valaki megsarkaltatja a cipőjét – vélekedett -, egy haszonra sóvárgó üzletember kerül szembe a rászoruló fogyasztóval. Tehát a susztermajszterség is a kizsákmányolás egyik fajtája. Ezért inkább a levegőből élt. Csak a jövőért talpalunk! című verse a mesterségéből kiábrándult kisiparos epopeiája volt, akit vonzanak a távlatok.
B.Béla mindig az asztal végén ült, nyomdafestéket nem látott verseivel. Őt a saját szórakoztatásunkra vittük magunkkal.
Igaz, már az összes műveit kórusban fújtuk; de újra hallani őket, e lenyűgözően, nagyszabásúan, diadalmasan dilettáns verseket, s méghozzá a költő önérzettől dadogó előadásában – ez igazi „műélvezetet” jelentett. A Gumiarcú mindig „pajtikámnak” szólított bennünket, és sohasem kérdezte, hogy mi a véleményünk a költészetéről. Ő biztos volt a dolgában. Mi pedig sötét cinkossággal hallgattunk.
Egyszer azonban váratlan fordulat történt.
Az egyik faluban az irodalmi estét a helyi futballcsapat báljával kötötték össze. A műsort hét órára hirdették, a bál meg nyolckor kezdődött volna. A kultúrfelelős nyilván úgy okoskodott, hogy a korán érkező párok – tétlenségükben – beszivárognak a mi irodalmi unalmunkba is.
A műsor elején, ha tízen-tizenöten lézengtek a teremben. Leginkább gyerekek, akikből a falusi utcán mindig össze lehetett terelni egy falkányit. Ezek a fölhevült képű, maszatos csórók leültek az első sorba, s először nagyon illemtudóan viselkedtek; talán azt hitték, hogy bűvész is lesz a műsorban. De csakhamar meguntak bennünket. Amikor az én aforizmáimra került sor, már snúroztak is a széklábak között. A kultúrfelelős olykor rájuk mordult: „Jóska! Oda figyelj, mert nyakon csaplak!” Vagy: „Karcsi! Fogd be a szád!” ez kissé feszélyező volt. Nyolc óra után azonban már a folyosóról is zúgás és csoszogás hallatszott; gyűlni kezdett a báli publikum. Majd Kopányi Gyurka szívhajigáló verse közben kinyílta az ajtó. Egy tatárképű tűzoltó hatolt be a színre, hatalmas bombardonnal a nyakában. Lassan előrejött a fal mellett. Mellét teleszívta, bajuszát kicsavarta a szerepléshez, s várta, hogy mikor kotródunk le a dobogóról. Aztán egy vadászkürt következett. Majd egy szaxofon. S utána két cintányér. Nemsokára az egész zenekar felsorakozott. Sőt, néhány türelmetlen bálozó is bejött köhögni hozzánk.
De a felolvasás nem akart véget érni.
A műsor java, a Gumiarcú még hátravolt. Kedvenc versünket, az Óda egy csecsemőotthonhoz. címűt szavalta el.
Az utolsó strófa így hangzott:

Rút volt a múlt, de szép a jelen,
Van itt tej, vaj, kuglóf meg minden,
S hogy boldog lesz a jövő:
Tudja minden csecsemő

Ekkor még simán levonulhattunk volna a színről. De Csorba szokása szerint megkérdezte, hogy nem akar-e valaki hozzászólni? S ez a kérdés drámai következményekkel járt.
Az egyik tűzoltó feltartotta a kezét:
- Kartársak! – mondta, tiszteletbeli tűzoltókká avatva bennünket is. – Én egyszerű ember vagyok, hat elemit végeztem, nem értek ezekhez a dolgokhoz. Petőfi, Ady, Jókai Mór. Bocsánatot kérek. De olyan verseket, mint az a kartárs – itt a Gumiarcúra mutatott – én is tudnék írni. Csak ezt akartam mondani!
A teremben izzó csend lett.
Mindnyájan a Gumiarcúra meredtünk. Most vagy hallgatni, vagy kiabálni fog…
De tévedtünk. Hiába, egy rossz költő lelkének katakombáját nem lehet áttekinteni. Barátunk lassan fölállt, kijött a dobogó széléig, s nyugodt, sőt töredelmes hangon így szólt:
- Elvtársak! Én megköszönöm az elvtárs kritikáját. Lehet, hogy igaza van, hogy verseimben vannak még hibák. De a költészetben talán nincs fejlődés? Ott mindig egyhelyben toporgunk? Nem! – mondta. És mutatóujjával számlálni kezdett bennünket: - Itt ülnek az én barátaim: Csorba, Kopányi, Vörös, Fábián… Ők majd megmagyarázzák, hogy hol hibáztam. S legközelebb az elvtárs is meg lesz elégedve a verseimmel. Csak ezt akartam mondani.
A válasz lefegyverző volt.
Csorba nyilván akkor határozta el, hogy megszegi fogadalmát. Ő nem játszik tovább. Nem vesz részt ebben a goromba mókában: sürgősen kigyógyítja barátunkat a versírásból – még ha egy ínyenc élvezettől foszt is meg bennünket.
A társaság, később átvonult a kocsmába. Itt a község vacsorát adott a tiszteletünkre. Mindenki kapott egy tányér marhapörköltet s fél liter bort hozzá. A többit a saját zsebünkből kellett fedeznünk.
Vacsora után a Gumiarcú odahúzta a széket Csorbához. Versét az asztalra terítette.
- És most beszélj, pajtikám! De őszintén. Őszintén mondd el a véleményedet.
Az elnök úgy érezte, fontos küldetést teljesít. Egy tévelygő kisiparost visszaad derék
iparának. Egy jóravaló embert megment reménytelen szenvedélyétől.
A feladat könnyűnek tűnt fel.
Hiszen a Gumiarcú maga volt, az igyekvő odaadás. A magyarázatra szoruló figyelem. Látszott, hogy valóban érdekli, mi is a baj költészetével?
- Hát először is – mondta Csorba. - Kezdjük a végén: „S hogy boldog lesz a jövő – Tudja minden csecsemő!”… Ezt nem gondolhattad komolyan.
Barátaimmal nehéz rosszallással figyeltük. Megőrült ez a Csorba? Eszét vesztette? Épp a legpazarabb baklövést akarja kiirtani? A költői csattanót, amit éjszakánként ragyogva citáltunk?
Csorba azonban egy türelmes házitanító modorában folytatta:
- Gondolkozz, kérlek. Ki tudja, hogy boldog lesz a jövő? Egy csecsemő, kérlek? Egy csecsemő????
A Gumiarcú ezen valóban elgondolkozott. Még bólogatott is. Láttuk, hogy az összes esélyeket megfontolja. Majd egyszerre így szólt:
- Nono, pajtikám, nono! Tudod, én bírom a kritikát. Én fejlődni akarok. De ebben az egyben nincs igazad… Te félreértettél engem. Én éppen ezt akartam kifejezni, hogy a jövő olyan boldog lesz, hogy még egy együgyű csecsemő is belátja. Ez költői túlzás, pajtikám. Ez szimbólum.
Fellélegeztünk.
Csorba néhány percig még tartotta magát; még elpazarolt egy-két szót a szimbólumokra. De csakhamar rájött, hogy egy rossz költő megváltását nem szabad a lényegnél kezdeni. Kisebb ellenállást keresett tehát.
- Jó – mondta -, akkor nézzük a rímeket.
A Gumiarcú kihúzta magát.
- Daktilus, spondeus…
Csorba azonban leintette:
- Ezt, egyenlőre hagyjuk. Lássuk inkább a szöveget… - És horgas mutatóujjával kikapart egy förtelmes rímpárt a versből: - „Szép a jelen – kuglóf meg minden…” Itt baj van, látod. A jelenre sok rímet lehet találni: terem, verem, velem, nekem – de a „minden” nem rímel rá semmiképp.
- Nem-e?
B. Béla tele volt édes jóakarattal.
- Az lehet – mondta .- Lehet, hogy rossz rímet használtam. Csakugyan. – Úgy látszott, örül, hogy végre a vers elevenjére tapintottak. Még a ceruzát is kirántotta a zsebéből. De útközben megállt. Különös aggálya támadt: - És Petőfi? – kérdezte.
- Tessék?
- Petőfi… A forradalom viharmadara… Légy őszinte: Petőfi sohasem használt rossz rímeket?
Itt lett volna az alkalom, hogy B. Béla verseit összevessük Petőfi költészetével: hogy elvégezzük ezt a bizarr esztétikai feladatot. De újabb pintesüvegek kerültek az asztalra. S a Gumiarcút most még jobban csikarta a kíváncsiság; különb kifogásokat sürgetett: valami komoly hibát, valami igazit, amiből tanulhat. Csorba pedig a szesz hatására csapongani kezdett. Már a szótagszámoknál tartott, a ritmusnál:
- Figyelj csak! Tram-tra-tam-tam. Egy rövid, két hosszú. Tram-ta. Itt zökken a ritmus, nem érzed?
B. Béla azonban, legnagyobb sajnálatára, nem érzett semmit. Egyáltalán. Ismertük őt. Becsületes és rendes ember volt. Ha bármit érzett volna: akár a legkisebb zökkenőt, bizonyára nem titkolja előttünk.
- Na és? – kérdezte – Az életben talán minden simán megy? Ott nincsenek zökkenők?
Ezek után Csorba is feladta lélekemelő terveit. Belátta, hogy bármit mond, a Gumiarcú odaadóan rázza a fejét, de egyetlentanácsát se fogja fel. Most már segélykérően nézett ránk. Mi azonban bosszúálló vigyorral hallgattunk.
Csorba végül is türelmét vesztette:
- Hát jegyezd meg – mondta -, vedd tudomásul, hogy a csecsemőt, a magyar helyesírás szabályai szerint, egy csé-vel kell írni.
S ez az érv rögtön hatott is.
A Gumiarcú forrón kinyújtotta a kezét.
- Köszönöm, pajtikám! Köszönöm. Látod, ilyen kritikára van szükségem. Ebből tanul az ember!
Mindannyian megkönnyebbültünk.
Attól kezdve a Gumiarcú, a Csecsemőotthon című versét egy csé-vel olvasta fel.

Forrás:
/Maradjatok reggelig, Szépirodalmi könyvkiadó Budapest, 1982/

Életrajzok:

Galsai Pongrác:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Galsai_Pongr%C3%A1c

Csorba Győző:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Csorba_Gy%C5%91z%C5%91

Kopányi György:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Kop%C3%A1nyi_Gy%C3%B6rgy

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!

Fugemamor2013. június 26. 16:03

Nincs bajom a bötűkkel, mit több, köszönet az értekezésért. :)
Denton véleményéhez érzem közelebb magam.
Hiába írja az egyén a verseket, az egyén és a vers nem ugyan az, nem ''élnek'' ugyanaddig, talán ''együtt'' sem, és a saját lábukon kell lenniük. Az egyén mákos tésztán (vagy túróson) él, az írás meg az olvasók, olvasások, értelmezések által, ezért úgy kell összehozni őket, hogy legyen erre potenciáljuk. Attól a pillanattól, amikor legutóbb megalkotottnak tekintjük őket, nyerik el azt az erőt, amivel gazdálkodhatnak elfeledésükig, ezért addigra bele kell dolgoznunk minden ''jót''; szabályt, kreativitást, gondolatot érzést... stb (ízlés szerint)
Aztán az olvasók eszik, nem eszik, kapnak mást ;)

Edeke2013. június 26. 12:39

Szerintem a számból vetted ki?

Törölt tag2013. június 26. 12:30

Törölt hozzászólás.

Törölt tag2013. június 26. 12:27

Törölt hozzászólás.

Edeke2013. június 26. 12:11

Nos a meggyőződéseinket írjuk le. Most tudjuk ki mit gondol a költészetről, és művészetről. Nem vagyunk egy véleményen, de ettől lesz színes a világ. Ennyit tudtam a témához hozzátenni.

Törölt tag2013. június 26. 12:06

Törölt hozzászólás.

Edeke2013. június 26. 11:35

(ide egy puszit tennék, ha tudnám, hogyan kell)

Törölt tag2013. június 26. 11:33

Törölt hozzászólás.

Edeke2013. június 26. 11:29

dentonnal maximálisan egyetértek! De én nem az éttermi kajáról beszélek, hanem az otthoni- mondjuk a gyermekem álltal készített borzalmas, de egyben szívmelengető, első ételére. Amit persze nem adnék idegennek. Ezért is írtam az asztalfiókos hasonlatot, az az enyém, és olykor, csak én értem. De nem is kell mindenkinek jól ''főzni'' De! Mindenki kipróbálhatja, legfeljebb nem fogyasztják túl sokan. És ne feledjük el: az, hogy mi a vers, nagyban függ az olvasótól, a környezettől, de még a társadalmi berendezkedéstől is. Lássuk meg a vers mögött az embert! Az számomra fontosabb, mint, egy jó rímpár.

Törölt tag2013. június 26. 11:20

Törölt hozzászólás.

Pera762013. június 26. 10:58

Azt hiszem, nem elég érthető a fenti szöveg mindenkinek.
Érzésből írunk, persze... De nem az ízlések és pofonokon a lényeg egészen... Mert pl. a spenót akkor is zöldség, főzeléknek való, ha valaki szereti, ill. nem szereti.
Ez is érzés:
Fejemre szotyog a nap,
sárga hélyaként verdes
alatta a szívem.
Lehántom külsejét,
várom minden hónap elsejét,
de a postás nem csenget.

De attól, hogy leírtam én ide, s mert szavak vannak benne, meg költői képek, még elég messze duvadt egy verstől...
Előbb kell a tehetség, aztán a tanulás - és a verstan ismerete is kell bizony, meg helyesen írni... s a szorgalmas munka hozza meg a gyümölcsöt...

Törölt tag2013. június 26. 10:48

Törölt hozzászólás.

Törölt tag2013. június 26. 09:57

Törölt hozzászólás.

Edeke2013. június 26. 09:08

(hát olyan vagyok, mint Leslie Nilsen a csupasz pisztolyban a végén, próbálok jól kijönni belőle, de csak nagyobb galibát okozok....Bocs Fügemámor, és, persze Marie.)

Edeke2013. június 26. 09:05

(jó nem Marie írása, csak idézte mea culpa)

Edeke2013. június 26. 08:54

Igazatok van, valóban gond van a helyesírásommal. Sajnos ez így van. De a hsz-emben nem az a lényeg. Azzal viszont nem értek egyet, hogy rosszul értelmeztem. Ha valaki profinak érzi magát, az tartsa be a szabályokat (bár, ez sem igaz szerintem, de az egyszerűség kedvéért) Én verset azért írok, hogy megnyugodjak, és hogy ne maradjon bennem ami bánt, vagy esetleg örömet okoz. Régen ez az asztalfiókban maradt, és lassan a feledésbe merült- nem is okozott gondot a szerzőnek, vagy az olvasónak sem. Most itt ez a hülye masina, és a méghülyébb exibicionizmus, ezért a csórikám, megjelenteti a műveit. De számomra ez a fórum, asztalfiók. Se több, se kevesebb. Ezért gondolom, hogy rossz vers nincs, csak tévesen diagnosztizált költő. Itt nem a verseket védtem volt, hanem magát az eszmét. (azonkívül, csak, hogy Marie írásánál maradjak: ha az ember részeg, könnyebben beszél sok hülyeséget....)

szah2013. június 25. 23:10

Edeke, a tej mellett sajnos a muszájt is benézted. Hacsak nem a fa-szállítóra gondoltál, de akkor meg nem kell m az elejére. (a Poet rendszere nem engedte egybeírni a szót, ezért kötőjeles. Nyilván fél, hogy ezt is rosszul értelmezed :))

Pera762013. június 25. 21:19

L-et elnézem. :)
A visszamenőleg meg csak vicc...
Értelek én, de hidd el, a szabályokat előbb meg kell ismerni, aztán meg lehet szegni... (Szabadon valaki után)
Sokféle versfaragó ember van, van, ki kiírja magából, amit, s azzal annyi, van, ki haladni szeretne, tanulni. Van, aki azt állítja, minek tanuljon meg helyesen írni, csak ír, s kész... Mindegyik jó valakinek/valamire.
A tökéletességet meg nem érjük el. Törekszünk, törekszünk. S azzal maradunk. :)

Edeke2013. június 25. 13:40

A tejjel egyetértek ( itt egy ''L'' utólag), de a visszamenőlegessel, már nem. Szerintem van rá példa.
Én is szívesebben olvasok ''jó'' verseket, de muszály volt megvédenem a Gumiarcút-- nos legyen-önvédelemből. Egy vers számtalan okból születhet, és a tökéletességre való törekvés, csak egy a sok közül.

Pera762013. június 25. 13:32

Ede, nem hoznak tejhatalmú törvényt, max. az üveges piaci kofák, ha még létezik egyáltalán olyan :) visszamenőleg-időgép nix, tehát nem változ, :) marad, marad, ami volt, s lesz, ami nincs, és Marel nem véletlenből tette fel a verstani kirándulmányt...
Ez is rímpár egyeseknek: bendzsó-adok. Kettesek azért törekednek ötösökre. Én meg tízesre. :)

Törölt tag2013. június 25. 13:23

Törölt hozzászólás.

Edeke2013. június 25. 13:10

Nos, ha egy kormány, ami bármit megtehet, mert tejhatalma van hozna egy olyan törvényt, ami betiltja, az efféle rímek alkalmazását-visszamenőleges hatállyal- és csak a tökéletes rímpárok maradhatnának, meg, azt hiszem megszűnne a poet-és ez, csak egy csepp lenne a megszűnés tengerében.

Fugemamor2013. június 25. 13:04

hát... mondjuk csonkán és halványan, de attól függ mit hívunk rímnek.
nem szép és nem hangzik, bár mind a két utolsó szótagban van ''en''
ha valami rímel, az ütemében is hasonló...
minden
- -
jelen
u u
ugye ezek nem azok.
Mondjuk ez rímnek számítana Zrínyinél, de azóta eltelt pár év... korszak.

Edeke2013. június 25. 12:57

Jelen-minden.

szerintem rímel.

Fugemamor2013. június 25. 12:48

Holdon :)
Az biztos, hogy az, bár a vogonok abszurditása má-már költői, a Gumiarcú ennyire nem kirívó:D

imre,
arról van szó, hogy az igazi antitalentum is javíthatatlan költő lesz, ha elhiszi magáról, hogy tud verselni. Ebben nemcsak nincs tehetség, hanem abszolút antitehetség van :)

Törölt tag2013. június 25. 12:34

Törölt hozzászólás.

Holdontul2013. június 25. 12:29

Nekem az jutott eszembe, hogy látens vogon volt:)

Fugemamor2013. június 25. 12:05

Nemtom szah :)
Egy Gumiarcú erre azt mondaná, hogy ja, ő sem tudja megmagyarázni ennek-annak, hogy szerinte nem tud verset írni... :P
Legalábbis nekem rögtön ez jutott eszembe :D

szah2013. június 9. 15:25

Kiváló. Innentől csomagolatlan kritikáim helyett elég lesz ezt a linket bemásolnom a megfelelő versek alá. Csak az a baj, hogy akinek bemásolnám, azt a konzekvenciát vonná le a novellából, hogy a csecsemőotthon egy cs.

Fugemamor2013. június 9. 12:20

Köszi, hogy elolvastátok a kedvenc novelláim egyikét :)
Ugye zsír? :)

Törölt tag2013. június 7. 15:02

Törölt hozzászólás.

kovacsagi2013. június 7. 14:59

Ez egy gyöngyszem. :)

Edeke2013. június 7. 14:46

Ez jó.

Törölt tag2013. június 7. 11:53

Törölt hozzászólás.

Marie_Marel2013. június 7. 11:48

:-))

Molnar-Jolan2013. június 7. 10:31

És attól fogva ecsemőotthonnak olvasta föl.
:)

Pera762013. június 7. 10:13

hihi
A csecsemővel tényleg csak annyi a baj, hogy egy csé. :)
Sok kisokos tanulhatnánk. :)